Borgerservice: Få nu betalt ejendomsskatten

Kommunerne har overtaget inddrivelsen af ejendomsskatter, efter Skat har haft opgaven. Guldborgsund Kommune er nu gået i gang med at hente godt fire millioner kroner i ubetalte ejendomsskatter ind.

29. sep 2017

Indhold

    Skat har hidtil haft opgaven med at inddrive ejendomsskatter hos borgerne, men nu har kommunerne overtaget den rolle. I Guldborgund Kommune lå der en samlet ubetalt ejendomsskatteregning på godt fire millioner kroner og ventede. Nu er Borgerservice så gået i gang med at få ejendomsskatterne i kommunekassen.

    ”Vi har her i begyndelsen skullet have systemer og arbejdsgange på plads, og medarbejderne har skullet lære det nye område at kende. Men vi har allerede så småt været i gang, efter vi overtog fra Skat, og vi har foreløbig hentet en halv million kroner ind,” fortæller Charlotte Møller, leder af Borgerservice i Guldborgsund Kommune.

    Der er meget stor forskel i de beløb, som borgerne skylder – fra meget små beløb til tusindvis af kroner. Derfor gør Borgerservice meget for at få borgerne til at betale, da konsekvensen er, at man kan blive nødt til at forlade sin bolig.

    ”Først og fremmest vil jeg da komme med en klar opfordring til, at man får styr på sine regninger og betaler dem, inden vi skal sende rykkere ud, for det bliver det ikke billigere af. Er man i tvivl om, hvad man skylder kan man se det hele i Mit Betalingsoverblik, som man kan finde via guldborgsund.dk,” forklarer Charlotte Møller og fortsætter:

    ”Det er vigtigt for os, at vores borgere forstår, at de altså skal betale deres regninger, for ellers tager vi sagen videre. Derfor gør vi også opmærksom på, at vi er i gang, men også at vi meget gerne vil hjælpe vores borgere med at finde løsninger, så de får betalt ejendomsskatten,” forklarer Charlotte Møller.

    Betaler man ikke sin ejendomsskat, kan det i sidste ende betyde, at ens bolig kommer på tvangsauktion. Det vil Borgerservice gå langt for at undgå. Derfor bliver de borgere, der skylder for ejendomsskatten først rykket med brev i e-boks to gange. Derefter forsøger Borgerservice at ringe dem op, og hvis det fortsat ikke lykkes, bliver der lavet en underretning om, at man fra kommunens side gør udlæg i ejendommen. Det kan betyde, at boligen sættes til salg på tvangsauktion, og at man må forlade sin bolig.

    ”Vi vil meget gerne undgå, at vores borgere skal ud af deres bolig. Derfor gør vi rigtig meget ud af at gøre dem opmærksom på, at de skylder os penge. Det er også vigtigt for os at understrege, at de kan nå at betale deres regning helt frem til, at de nærmest står ved døren ind til retslokalet inden tvangsauktionen – vi vil bare gerne have, at de betaler,” siger Charlotte Møller.

    ”Vores borgere skal forstå, at vi mener det, når vi sender opkrævninger ud, for det er vores fælles kasse, som pengene mangler i. Men vi ved også godt, at for nogle kan det være svært at finde pengene, og derfor vil vi gå langt for at finde løsninger for de borgere,” siger Charlotte Møller.

    Hun peger i øvrigt på, at udover at Borgerservice gerne vil hjælpe med at finde løsninger på, hvordan tilbagebetalingen kan ske, så tilbyder både Dansk Folkehjælp og Forbrugerrådet Tænk gratis økonomisk rådgivning i Nykøbing Falster.

    For yderligere oplysninger eller interview, kontakt:

    Charlotte Møller, leder af Borgerservice, tlf. 25 18 03 70
    Hanne Gaard Guldager, kommunikationskonsulent, tlf. 25 18 01 29