Robotter og kokkekunst inspirerer elever i folkeskolen til at se mod erhvervsuddannelser

Når elever fra fjerde klasse og opefter laver mad på højt niveau og bygger huse eller robotter, får de et andet syn på, hvad erhvervsuddannelserne kan tilbyde. Et samarbejde mellem Guldborgsund Kommune og CELF har været så stor en succes, at det fortsætter i de kommende tre år.

18. aug 2020

Indhold

    Hvordan bygger man en robot og får den til at køre? Hvordan tegner man og bygger et hus? Og er det mon svært at blive kok og lave mad på Michelin-niveau? Det er nogle af de spørgsmål, som alle elever i Guldborgsund Kommunes folkeskoler selv finder svarene på, når de i henholdsvis 4., 5. og 7. klasse er i ”karrierelæring”. Et fagligt undervisningsforløb, der laves i samarbejde med CELF, hvor eleverne prøver kræfter med praktiske fag og erhverv.

    Samarbejdet udspringer af en politisk aftale om et styrket fokus på overgangen fra folkeskolen til erhvervsuddannelserne, og erfaringerne fra de første tre år er så gode, at der er lavet en ny samarbejdsaftale for de kommende tre år. Håbet er at flere unge inspireres til at vælge en erhvervsuddannelse, når de er færdige med folkeskolen.

    ”Vi har mange, gode uddannelsesmuligheder her i Guldborgsund, og det er langt fra alle unge i 9. klasse, som ved, hvad en erhvervsuddannelse egentlig er og kan bruges til. Med karrierelæring introducerer vi tidligt både elever og forældre for de mange erhvervsrettede muligheder, der er i uddannelsesvalget. Eleverne opdager måske nye interesser eller sider af sig selv, og jeg håber, at det i sidste ende kan være med til at styrke og afklare de unges videre vej efter folkeskolen,” siger Simon Hansen, der er formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune.

    Karrierelæring laves i et samarbejde mellem Ungdommens Uddannelsesvejledning, kommunens folkeskoler og CELF i Guldborgsund. I 4. klasse bygger eleverne robotter og leger med teknologi, i 5. klasse bygger de huse i miniformat, og i 7. klasse laver de mad og dyster i kokkekunst.

    På alle tre klassetrin forbereder eleverne og lærerne sig fagligt hjemmefra, inden de flytter undervisningen over til CELF. Selvom det overordnede mål er, at flere elever gerne skal vælge en erhvervsuddannelse, så er det slet ikke det, de tre forløb har fokus på.

    ”Man gør ikke eleverne klogere på et uddannelsesvalg ved at fortælle dem lidt om forskellige uddannelser, når de går i 8. og 9. klasse. Vi ved fra forskning, at man skal starte tidligt, og at de skal introduceres mere konkret og praktisk til mulighederne. Her afprøver de forskellige fag og arbejdsmetoder, og de gør det selv med deres egne hænder, fremfor at høre nogen fortælle om det,” siger Ulla Petersen, der er leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning og tovholder for samarbejdet.

    På CELF ser man også en stor værdi i at møde eleverne tidligt og i mere grundige forløb. Og det er ikke kun eleverne, der bliver klogere og dygtigere af samarbejdet. CELF har også lært meget af at have elever fra 4. klasse i undervisningslokalerne.

    ”Eleverne tilfører en sprudlende energi til vores verden, og det har været lærerigt for os at omsætte vores uddannelser og viden til elever på et andet niveau og med et andet udgangspunkt. Vi er meget glade for, at vi kan fortsætte det helt unikke samarbejde, vi har opbygget,” siger Lena Pind, der er CELF’s koordinator for karrierelæring.

    Til december skal 7. klasserne i kokkeforløb, mens 4. og 5. klasserne skal bygge robotter og huse til foråret.