Unik matematikhvidbog fra Guldborgsund på vej til hele landet

Matematikvejlederne i Guldborgsund Kommune har sammen med professionshøjskolen Absalon lavet en såkaldt hvidbog om elever med matematikvanskeligheder i folkeskolen. Arbejdet er helt unikt, lyder det fra en af Danmarks førende forskere på området.

23. apr 2020

Indhold

    Hvordan kortlægger man elevernes matematikvanskeligheder? Og hvordan hjælper man eleverne bedst muligt? Det er nogle af de temaer, som en ny hvidbog fra Guldborgsund Kommune afdækker.

    Arbejdet med hvidbogen blev sat i gang i 2018 af Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune, og politikerne blev præsenteret for det endelige resultat ved tirsdagens udvalgsmøde.

    Hvidbogen er udarbejdet af matematikvejlederne fra alle kommunens folkeskoler og lektorerne Bent Lindhardt og Stine Dunkan Gents fra professionshøjskolen Absalon. Og det er ikke kun i Guldborgsund Kommune, at hvidbogen er blevet modtaget med stor interesse.

    Flere kommuner og forskere har meldt sig på banen og vil gerne lære af Guldborgsund Kommunes erfaringer.

    ”Selvom der er kommet mere fokus på området i løbet af de seneste 10-12 år, så er det mig bekendt ikke set før i Danmark, at man har lavet en så omfattende analyse og et retningsgivende arbejde for alle skoler i en kommune. Med hvidbogen har Guldborgsund Kommune nu en ensartet og forskningsbaseret tilgang til de udfordringer, som mange børn har med matematik. Det er helt unikt,” siger Bent Lindhardt, som er en af landets førende eksperter inden for matematikvanskeligheder i folkeskolen.

    Udover en analyse og kortlægning af årsager og kendetegn for elever med matematikvanskeligheder er der lavet en lang række anbefalinger til, hvordan man fremadrettet skal arbejde med området i Guldborgsund. Det arbejde går nu i gang rundt om på skolerne.

    Desuden har processen også fungeret som en fælles kompetenceudvikling af matematikvejlederne. Gennem arbejdet, indsigterne og drøftelserne har de løftet deres samlede vidensniveau og har fået en fælles tilgang på tværs af alle kommunens skoler.

    Sidste punktum i hvidbogen blev sat i januar i år, og den fungerer nu som Guldborgsund Kommunes samlede handlingsplan for matematikområdet. For selvom fokus i arbejdet har været elever med matematikvanskeligheder, kan tilgangen til eleverne og undervisningen have en afsmittende effekt på alle elever.

    ”Jeg er meget imponeret over det arbejde, som vores dygtige matematikvejledere og professionshøjskolen Absalon har lavet, og jeg kan godt forstå, at andre kommuner og forskermiljøer skeler til Guldborgsund. Vi skal hjælpe de elever, der har matematikvanskeligheder, bedst muligt, og samtidig skal vi sikre, at de elever, der har flair for matematik, også får mulighed for at blive endnu dygtigere. Med hvidbogen har vi et rigtig solidt fundament, som vil komme alle elever til gavn,” siger Simon Hansen, formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget.

    Mens folkeskolerne i Guldborgsund nu arbejder videre med resultaterne og anbefalingerne i hvidbogen, så har Bent Lindhardt fået flere henvendelser fra andre kommuner og forskere, der har hørt om hvidbogen. Også Undervisningsministeriet er nysgerrige på resultaterne. Når coronasituationen tillader det, skal han og kommunen dermed inspirere andre til, hvordan man kan arbejde med matematikvanskeligheder på en forskningsbaseret og helhedsorienteret måde.

    ”Hvidbogen sætter Guldborgsund Kommune på landkortet. Det er der slet ingen tvivl om,” siger lektor Bent Lindhardt fra Absalon.