Kontakt
Guldborgsund Kommune
Få seneste nyt om udviklingen af coronavirus, og hvordan situationen påvirker Guldborgsund Kommune.
Vi følger regeringens og sundhedsmyndighedernes anbefalinger til at minimere smittespredningen her i kommunen.
Det betyder en række krav, restriktioner og anbefalinger til dig som borger, når du skal i kontakt med kommunen.
Generelt gælder det, at:
Siden her bliver løbende opdateret med fælles lokale nyheder og restriktioner, du kan finde information om de enkelte områder og services på de respektive sider her på hjemmesiden.
VI opfordrer dig til at følge den landsdækkende udvikling på www.coronasmitte.dk (nyt vindue).
Som borger skal du flere steder i det offentlige fremvise coronapas. Der er flere måder at fremvise et gyldigt coronapas. Alle muligheder er tilgængelige på sundhed.dk eller i appen Min Sundhed.
Der er tre former for dokumentation, som er gældende:
Testen skal være foretaget inden for 72 timer før fremvisning. Testen kan være en antigentest (hurtigtest) eller PCR-test.
Gennemført vaccination er 2 uger efter, du har fået den afsluttende vaccinedosis.
Tidligere positiv-svar og dermed dokumentation for immunitet mod corona (gælder 2-12 uger efter positiv-svar).
Du vil desuden blive bedt om at fremvise:
Besøgende som kan fritages er blandt andet:
Du kan læse mere om brugen af coronapas på coronasmitte.dk.
Ikke digitale borgere har nogle andre muligheder for at vise dokumentation.
Færdigvaccinerede borgere, der er fritaget fra digital post, får tilsendt vaccinationsdokumentation (vaccinationspas) direkte via fysisk post.
Det er i dag muligt at få fysisk dokumentation for svar på antigentest hos mange af de private udbydere, og det vil fremover blive stillet som krav, at disse leverandører tilbyder fysisk dokumentation til borgere, som ønsker det. Der arbejdes desuden på en løsning med hensyn til svar på PCR-test.
Derudover findes der en fuldmagtsløsning på sundhed.dk, som gør det muligt for pårørende eller værger, at se testsvar og hente COVID-19 testpas.
Husk at blive testet løbende - også i påsken.
Alle teststeder har åbent alle dage.
Du kan finde et teststed (både PCR og hurtigtest) tæt på dig ved at søge på kortet her:
Klik for at se kort over COVID-19 testcentre (link til coronasmitte.dk nyt vindue)
På kortet kan du zoome ind og finde teststeder tæt på dig.
Du kan også finde et hurtigteststed, se åbningstider og den aktuelle ventetid på Falcks hjemmeside:
https://www.falck.dk/foerstehjaelp/saadan-goer-du/fokus-paa-covid-19/coronatest_privat/
Flere borgere bliver indkaldt via e-boks til vaccine.
Det er vigtigt, at du så vidt muligt selv bestiller tid til vaccination og selv sørger for transport til vaccinationsstedet. Hvis du ikke selv har mulighed for det så spørg om hjælp hos din familie, venner eller nabo.
Hvis du ikke har mulighed for at få hjælp kan du rette henvendelse til vores vaccinations-callcenter.
Her vil du blive vejledt til tidsbestilling og bestilling af transport.
Hvis kommunen skal hjælpe dig med at bestille tid og transport til vaccinationsstedet må der påregnes ventetid til vaccination.
Telefonnummeret er: 54 73 10 70
Telefonerne er åbne:
Mandag – onsdag: 9-15
Torsdag: 9-17
Fredag: 9-12
Læs mere om vaccination – og Sundhedsstyrelsens plan for rækkefølgen – på Region Sjællands hjemmeside:
https://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/covid19/vaccine/Sider/default.aspx
Guldborgsund Kommune tilbyder et frivilligt isolationsophold til borgere, der har corona og ikke kan isolere sig i egen bolig.
På et isolationsophold får du dit eget værelse, tre gratis daglige måltider og mulighed for at tilkøbe tøjvask. På værelset er der adgang til TV og internet, der er et meget lille køleskab, og du har dit eget toilet.
Under opholdet må man ikke bruge øvrige faciliteter på stedet, man skal blive på sit værelse. Man står også selv for løbende rengøringen af sit værelse under opholdet. Der udleveres håndklæder og sengelinned.
Herunder kan du læse mere om, hvem der kan få et frivilligt isolationsophold, hvilke krav der stilles, og hvordan du søger om isolation uden for hjemmet.
Tilbuddet er for dig som:
Og du skal også kunne svare ja til et eller flere spørgsmål:
Deler husstand med mange personer på et lille areal og/eller ikke har optimal rumadskillelse så du kan isolere dig i egen bolig?
Deler husstand med en eller flere personer i øget risiko for alvorligt sygdomsforløb ved Covid-19, som det er vanskeligt at sikre hensigtsmæssig afstand fra og / eller
Deler husstand med andre personer, som har vanskeligt ved at samarbejde med den smittede person om at følge myndighedernes anbefalinger om isolation i hjemmet, for eksempel På grund af sociale problemer eller kognitiv funktionsnedsættelse, hvorfor risiko for smitte øges.
Hvis flere personer fra samme husstand er visiteret til et ophold, kan disse indkvarteres i samme bolig, såfremt boligen er indrettet til det pågældende antal personer og alle personer er smittede. Nære kontakter, der afventer testsvar, skal indkvarteres i separat værelse/bolig.
Du kan kontakte visitationen alle hverdage fra kl. 8.00 – 15.00, torsdage dog kl. 9.00 – 15.00 på tlf. 25 18 05 93.
Ved henvendelse efter kl. 15.00 på hverdage og i weekender/helligdage kan du rette henvendelse på tlf. 25 18 06 35 mellem kl. 8.00 – 21.00.
Du skal kunne fremsende dokumentation på en positiv covid test.
Du får direkte besked under samtalen, om du kan få tilbudt et isolationsophold.
Du får materiale tilsendt med mere information, når du er visiteret til en isolationsplads.
Du kan læse mere om isolationsophold på Sundhedsstyrelsen hjemmeside:
Mandag den 15. februar åbner et nyt vaccinationscenter i Ejegod Hallen.
Der bliver mulighed for parkering i umiddelbar nærhed af hallen, der er dog kun mulighed for at parkere max en time i forbindelse med vaccination.
På kortet herunder er der markeret mulige parkeringspladser i nærheden af vaccinationscenteret.
Vi opfordrer alle, der har mulighed for det, til at komme på cykel eller gåben.
Det er Region Sjælland, som står for driften af vaccinationscenteret.
Hvis du har brug for information om vaccination med Covid-19, kan du finde den på www.regionsjaelland.dk
Det er ikke kommunen, men de nationale sundhedsmyndigheder, der i samarbejde med regionen står for vaccinationsprogrammet og udrulning af det.
Du kan læse mere information om vaccinationen hos de nationale sundhedsmyndigheder:
https://www.sst.dk/da/corona/Vaccination-mod-COVID-19/Om-COVID-19-vaccination
Eller hos Region Sjælland: https://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/covid19/vaccine/Sider/COVID-19_vaccine_spoergsmaal_og_svar.aspx
Uanset hvilket ærinde du har i Borgerservice, skal du bestille tid. Det gør du ved at ringe til os på 54 73 10 00 i kommunens telefontid mandag-onsdag kl. 9-15, torsdag kl. 9-17 og fredag kl. 9-12.
Fra torsdag den 29. oktober gælder der skærpede krav til brug af mundbind. Det har også betydning for dig, når du besøger kommunale bygninger og indendørs arealer.
Du skal derfor bære mundbind på følgende kommunale områder:
Anskaffelsen af mundbind kan for nogle være en væsentlig økonomisk byrde. Borgere der modtager kontanthjælp, integrationsydelse, og studerende eller borgere som er økonomisk vanskeligt stillede kan få udleveret mundbind
Der udleveres mundbind her:
Guldborgsund Kommune