Klage og indberetning på ældreområdet

Hvis du vil klage over en afgørelse eller indberette en utilsigtet hændelse, kan du her finde oplysninger om, hvordan du gør.

Dekorativt billede

Klagevejledning til ældreområdet

Sådan gør du, hvis du vil klage:

Send din klage til:

Center for Sundhed & Omsorg
Udvikling & Uddannelse
Parkvej 37
4800 Nykøbing F

Det skal du gøre senest 4 uger efter, at du har modtaget din afgørelse.

Hvis du klager på en anden persons vegne, skal du huske at medsende en fuldmagt.

Når vi modtager din henvendelse, sender vi dig et kvitteringsbrev. Så ved du, at din klage er modtaget i kommunen.

Vi har herefter 4 uger til at genvurdere sagen. Hvis vi træffer en ny afgørelse, sender vi besked til dig. Ændrer vi ikke ved afgørelsen, sender vi sagen til videre behandling i Ankestyrelsen.

Utilsigtede hændelser

Hvad er en utilsigtet hændelse?

”En begivenhed, der forekommer i forbindelse med en behandling m.v. eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler.

Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder.”

Kilde: Sundhedsloven §198 stk. 4.

Hvem kan indrapportere en utilsigtet hændelse?

Såvel sundhedspersonale som borgere/pårørende kan indrapportere en utilsigtet hændelse.

Ønsker du at rapportere en utilsigtet hændelse, så klik hér (nyt vindue).

Kontakt

Center for Sundhed & Omsorg

Udvikling & Uddannelse

Klager og indberetning af utilsigtede hændelser

Telefon: 54 73 21 89

Send Digital Post (kræver NemID)