Gå til hovedindhold

Klage og indberetning på ældreområdet

Hvis du vil klage over en afgørelse eller indberette en utilsigtet hændelse, kan du her finde oplysninger om, hvordan du gør.

Dekorativt billede

Indhold

    Sådan gør du, hvis du vil klage:

    Send din klage til:

    Center for Sundhed & Omsorg
    Udvikling & Uddannelse
    Parkvej 37
    4800 Nykøbing F

    Det skal du gøre senest 4 uger efter, at du har modtaget din afgørelse.

    Hvis du klager på en anden persons vegne, skal du huske at medsende en fuldmagt.

    Når vi modtager din henvendelse, sender vi dig et kvitteringsbrev. Så ved du, at din klage er modtaget i kommunen.

    Vi har herefter 4 uger til at genvurdere sagen. Hvis vi træffer en ny afgørelse, sender vi besked til dig. Ændrer vi ikke ved afgørelsen, sender vi sagen til videre behandling i Ankestyrelsen.

    Har du oplevet, at noget er gået galt i forbindelse med din eller din pårørendes behandling eller pleje? Hjælp os med at lære af vores fejl, så det samme ikke sker for andre ved at fortælle os, hvis du har oplevet en utilsigtet hændelse.

    Det er vigtigt at vide, at en utilsigtet hændelse ikke er det samme som en klage. Utilsigtede hændelser er kun til læring og kvalificering af det sundhedsfaglige arbejde, der udføres.

    Hvem kan indrapportere en utilsigtet hændelse?

    Såvel sundhedspersonale som borgere/pårørende kan indrapportere en utilsigtet hændelse.

    Ønsker du at rapportere en utilsigtet hændelse, så klik hér (nyt vindue).

    Vil du vide mere?

    I videoen nedenfor kan du se, hvad en utilsigtet hændelse kan være, og hvordan du kan hjælpe os til at blive endnu bedre. Videoen er produceret af Styrelsen for Patientsikkerhed og åbner i nyt vindue.

    Du kan læse mere om utilsigtede hændelser på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside (nyt vindue).

     

    Kontakt

    Center for Sundhed & Omsorg

    Myndighed, Uddannelse og & Udvikling

    Klager og indberetning af utilsigtede hændelser

    Telefon: 54 73 21 89

    Send Digital Post (kræver MitID)