Kontakt
Center for Politik & Personale
Beboerklagenævn
Beboerklagenævnet er et tvistnævn, som træffer afgørelse i sager, hvor lejere og udlejere i almene boliger og boligorganisationer er uenige om en række forhold.
Beboerklagenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer. Beboerklagenævnet er et uvildigt tvistnævn og varetager både lejer og udlejers interesser. Nævnets sekretariat yder dog vejledning om hvilke typer sager du kan indbringe for beboerklagenævnet og praktiske forhold i forbindelse med sagen.
Har du brug for rådgivning: Klik her for at se kontaktoplysninger over Advokatvagten og Lejernes landsorganisation.
Sagsbehandlingstiden varierer efter sagens indhold og omfang.
For at fremme sagsbehandlingen kan du gøre følgende selv:
Indbringelse af en sag for Beboerklagenævnet skal ske skriftligt med en præcisering af, hvad du ønsker, nævnet skal tage stilling til.
Ved indbringelsen skal relevant dokumentation vedlægges (kopi af lejekontrakt og relevant korrespondance i sagen).
Det koster 161 kr. (2023) at få behandlet én sag i Beboerklagenævnet. Beløbet indbetales til Danske Bank reg.nr. 4343 kto. 3219 60 45 72. Ved indbetaling skal lejemålets adresse oplyses.
Beboerklagenævnet
Parkvej 37
4800 Nykøbing F
Beboerklagenævnet indhenter de nødvendige oplysninger hos sagens parter og eventuelt offentlige myndigheder. Oplysninger, der er relevante for nævnets afgørelse, bliver sendt i høring hos sagens parter. I tilfælde, hvor en part ikke giver oplysninger i sagen, træffer nævnet afgørelse på det foreliggende grundlag.
Der kan ikke foregå en egentlig bevisførelse under nævnets behandling af sagen. Det betyder, at nævnet må afvise at tage stilling til sagen, hvis det efter sagens indbringelse viser sig, at den af bevismæssige årsager ikke kan afgøres af nævnet. Sagen henvises i disse tilfælde til Boligretten.
Ønsker du at klage over Beboerklagenævnets afgørelse, kan du inden 4 uger, efter du har modtaget afgørelsen, indbringe den for Boligretten. Det skal ske ved henvendelse til Retten i Nykøbing Falster. Har du brug for hjælp, kan du kontakte en advokat, lejer- eller udlejerorganisation eller Advokatvagten.
De sager, som Beboerklagenævnet ikke har kompetence til at behandle, skal i stedet indbringes for Boligretten.
Beboerklagenævnet træffer afgørelser i konkrete tvister mellem lejere og udlejere.
Beboerklagenævnet yder ikke rådgivning til lejer eller udlejer. Beboerklagenævnet er et uvildigt tvistnævn og varetager både lejer og udlejers interesser.
Nævnets sekretariat yder dog vejledning om hvilke typer sager du kan indbringe for Beboerklagenævnet og praktiske forhold i forbindelse med sagen.
Byrådet har i møde af 20. januar 2022 besluttet, at reglerne om beboermaksimum i lovens § 52a-c ikke skal være gældende i Guldborgsund Kommune.
Beboerklagenævnet består af tre medlemmer - en formand samt en udlejer- og en lejerrepræsentant.
Formanden er jurist og udpeges af Bolig- og Planstyrelsen efter indstilling fra Byrådet. De to andre medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra de almene boligselskaber og lejerforeninger i kommunen. De to medlemmer skal begge have viden om almene boligforhold.
Ved behandling af sager om overtrædelse af ejendommens husorden tiltrædes nævnet af et socialt sagkyndigt medlem.
Udnævnelsen af formand og øvrige medlemmer sker for en 4-årig periode og følger Byrådets valgperiode.
Formand
Cand.jur. Flemming Frydendal
Beskikket af Bolig- og Planstyrelsen
Suppleant
Cand.jur. Dorthe Sølling
Beskikket af Bolig- og Planstyrelsen
Medlem - lejerepræsentant
Amanda Vilms
(Indstillet af Lejernes Landsorganisation Sydsjælland og Lolland Falster) - Udpeget af byrådet
Suppleant - lejerrepræsentant
Carsten Olsen
(Indstillet af Lejernes Landsorganisation Sydsjælland og Lolland Falster) - Udpeget af Byrådet
Medlem - udlejerrepræsentant
Anita Ulrik Sørensen
(Indstillet af Boligselskabet Fjordparken, Boligforeningen Lolland og Sakskøbing Boligselskab) - Udpeget af Byrådet
Suppleant - udlejerrepræsentant
John Nilsson
(Indstillet af Nykøbing F. Boligselskab) - Udpeget af Byrådet
Social sagkyndig i husordensager
Kirsten Mikkelsen, Børn og Familie - Udpeget af Byrådet
Suppleanter
Charlotte Høy Jensen, Myndighed - Udpeget af Byrådet
Lene Sembach, Myndighed - Udpeget af Byrådet
Kontakt
Beboerklagenævn
Telefon 25 18 15 00
Telefontid:
Tirsdag og onsdag 10-14
Send Digital Post (kræver MitID)
Hvis dette ikke er muligt sendes/afleveres materialet fysisk til Guldborgsund kommune, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F eller afleveres i Borgerservice.
Center for Politik & Personale
Beboerklagenævn