Specialundervisning for borgere over 18 år i Guldborgsund Kommune

Har du udfordringer med autisme, ADHD, angst eller tilsvarende? Så har du mulighed for at deltage i vores specialundervisning for voksne indenfor læsning og læring, jævnfør Lov om Specialundervisning for voksne.

Ældre end 6 mdr.

Specialundervisning for voksne

Tilbuddene om Specialundervisning for voksne på Psykologisk Pædagogisk Center er målrettet personer, der, som følge af psykisk funktionsnedsættelse, har behov for særlig tilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe elle begrænse virkningerne af funktionsnedsættelsen og som ikke kan modtage relevante tilbud med samme formål efter anden lovgivning.

Borgere bosiddende i Guldborgsund Kommune over 18 år med specifikke kognitive personlighedsmæssige, psykiatriske, psykiske og/eller sociale vanskeligheder, der vurderes berettiget til kompenserende undervisning efter Lov om Specialundervisning for Voksne kan henvende sig til Psykologisk Pædagogisk Center. Det er også muligt at blive henvist via UU-vejleder, FGU eller Jobcentret.

Behov for hjælp efter hjerneskade, hørenedsættelse og lignende

Borgere der har behov for hjælp efter en hjerneskade, hørenedsættelse eller stemmelidelse, og som har behov for hjælp til afprøvning og introduktion til kommunikationshjælpemidler, kan henvende sig til Center for hjerneskaderehabilitering (CHR) i Guldborgsund Kommune.

Læs mere på om dine muligheder hos Center for hjerneskaderehabilitering i linket her.

Vi tilbyder:

• specialpædagogisk vurdering

• rådgivning og vejledning til kommende uddannelsesinstitution/arbejdsplads

• læringsstrategiforløb

1. Specialpædagogisk vurdering

PPC afdækker og vurderer ved specialpædagogisk vurdering den unges/voksnes udfordringer og kommer med anbefalinger i forhold til kompensering.

2. Rådgivning og vejledning til kommende uddannelsesinstitutioner

På baggrund af den specialpædagogiske vurdering, tilbyder PPC rådgivning og vejledning til kommende uddannelsesinstitution/arbejdsplads.

3. Læringsstrategiforløb

PPC tilbyder et ”læringsstrategi forløb” af kortere varighed som individuel og/eller holdundervisning i forhold til unge med f.eks. autisme, ADHD, angst eller tilsvarende vanskeligheder.

Til opstart af forløbet vil der være udarbejdet en specialpædagogisk vurdering samt undervisningsplan og ved afslutning en evaluering samt specialpædagogiske anbefalinger til fremtidigt uddannelsestilbud.

Forløbet vil indeholde:

• Hvad betyder det at have disse problemstillinger?

• Den unges/voksnes selvindsigt og selvregulering

• Hvilke strategier kan understøtte den unges/voksnes mulighed for udvikling, personligt, socialt og fagligt, i forhold til kommende uddannelsesforløb/arbejdsplads.

Hvem henvender tilbuddet sig til?

Borgere bosiddende i Guldborgsund Kommune over 18 år med specifikke kognitive personlighedsmæssige, psykiatriske, psykiske og/eller sociale vanskeligheder, der vurderes berettiget til kompenserende undervisning efter Lov om Specialundervisning for Voksne.

Henvisningen kan ske gennem UU Vejledningen, FGU, Jobcenter eller ved, at borgeren selv henvender sig.

Andre ydelser og tilkøb (Betalingstilbud):

• Kognitiv coaching i forhold til dagligdags udfordringer, herunder ændring af tænkning, mening og opbygning af nye strategier.

• Konsulentbistand og supervision af personale, herunder oplæg i forhold til specifikke emner f.eks. diagnoser, pædagogiske metoder og kompensering.

• Kognitiv udredning ved psykolog.

Flyver vedr. specialundervisning for borgere over 18 år bosiddende i Guldborgsund Kommune

Henvisningsskema til specialundervisning for borgere over 18 år bosiddende i Guldborgsund Kommune

Center for Trivsel og Social Indsats