DLD - en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse
DLD kan have store konsekvenser for et barns skolegang og sociale liv, hvis barnet ikke får den rette hjælp og støtte.
DLD står for Developmental Language Disorder, på dansk udviklingsmæssig sprogforstyrrelse.
DLD er en neurologisk betinget tilstand, der påvirker barnets evne til at forstå og bruge sprog uden en kendt årsag. Børn med DLD kan have svært ved at lære nye ord, formulere sætninger korrekt og følge komplekse instruktioner. DLD kan påvirke barnets sociale liv, læring og selvværd, men tidlig indsats med talepædagogisk støtte og en sprogrig hverdag kan hjælpe.
Tilstanden er relativt almindelig – omkring 7-10 % af børn har DLD – men den er ofte overset.
Hvis et barn fortsat har massive sproglige vanskeligheder, trods de sproglige indsatser, der har været foretaget i børnehave og indskolingen, kan det tyde på, at barnet har en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. F.eks. kan et barn med udtalevanskeligheder og ekspressive vanskeligheder tilsyneladende være kommet over det, men når barnet kommer længere op i skolealderen stilles der større krav til abstrakt tænkning og så kan vanskelighederne blive mere synlige igen.
Med en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse menes evnen til at forstå, producere og tilegne sig sprog og de strukturer, der indgår i sproget. En sådan sprogforstyrrelse vil, modsat en forsinket sprogudvikling, typisk være vedvarende og kræve en særlig indsats af omgivelserne for at mindske følgerne af de sproglige vanskeligheder. Der bør endvidere være særlig opmærksomhed mod læse- og skrivevanskeligheder, idet der ofte ses dyslektiske vanskeligheder sammen med en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse.
Der kan ses følgende tegn på DLD hos børn/unge, der går i skole:
- barnet er ukoncentreret
- barnet udtrykker sig upræcist, når han / hun bliver spurgt
- barnet deltager ikke særlig aktivt i gruppearbejde
- barnet forstår ikke, hvad han / hun skal gøre i stillede opgave
- barnet har læseforståelsesvanskeligheder
- barnet har vanskeligt ved at huske ord og fagbegreber
Børn og voksne med udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD) kan opleve udfordringer inden for flere sproglige områder:
Ord og ordforråd
- Har et mindre ordforråd og lærer nye ord langsommere.
- Bruger upræcise ord i stedet for specifikke betegnelser.
- Har svært ved at forstå og lære nye ord.
- Oplever udfordringer med at huske og gentage ord.
Sætninger og grammatik
- Har vanskeligheder med at sætte ord i den rigtige rækkefølge.
- Udelader vigtige ord som bindeord og endelser.
- Springer dele af sætninger over, hvilket gør det svært at forstå budskabet.
Lyd og udtale
- Har svært ved at skelne og genkende lyde i sproget.
- Kan blande lyde sammen, hvilket påvirker udtalen.
- Har vanskeligheder med at huske ordlyde og udtale komplekse ord.
Læring og hukommelse
- Har svært ved at huske ord og instruktioner.
- Oplever udfordringer med at følge anvisninger i skolen og hverdagen.
- Har problemer med at genkende mønstre i sprog og læring.
Socialt sprog og kommunikation
- Har svært ved at tilpasse sproget til forskellige situationer.
- Kan have udfordringer med at deltage i samtaler.
- Overser sociale signaler, hvilket kan gøre det sværere at aflæse andres følelser og intentioner.
Narrativ og sammenhæng i sprog
- Har vanskeligheder med at fortælle en sammenhængende historie.
- Har svært ved at læse mellem linjerne og forstå skjulte betydninger.
- Misser ofte den "røde tråd" i samtaler og tekster.
Disse udfordringer kan påvirke både skole, sociale relationer og daglig kommunikation, men med støtte og strategier kan personer med DLD udvikle deres sprogfærdigheder.
10 gode råd til at hjælpe barnet med DLD:
- Få barnets opmærksomhed – Sæt dig i barnets øjenhøjde og sig barnets navn før du taler. I skolen kan der være brug for flere pauser, da det kan være trættende og svært for eleven med DLD at lytte.
- Brug korte sætninger – Tal enkelt og kort og sig tingene i den rækkefølge, de skal gøres, for eksempel "Vask dine hænder... Find så din madpakke frem".
- Vis det – Brug så mange sanser som muligt (for eksempel billeder, gestik og genstande) til at understøtte sproget.
- Opsummer – Gentag kort, hvad barnet skal gøre, og brug få, enkle ord.
- Forbind ord – Hjælp barnet med at forstå ord ved at relatere dem til kendte begreber.
- Kommentér mere, spørg mindre – Undgå at stille for mange spørgsmål, da det kan føles som et pres for børn med DLD.
- Tilbyd valgmuligheder – Giv barnet to valgmuligheder i stedet for at stille åbne spørgsmål. For helt små børn kan man vise, hvad der er at vælge imellem.
- Tilføj et ord – Udvid barnets sætninger med ét ekstra ord for at udvikle sproget. Hvis barnet for eksempel siger "Hesten spiser", kan den voksne sige "Ja, hesten spiser en gulerod".
- Gentag korrekt – Ret barnets sætninger ved at gentage dem korrekt uden at påpege fejl. Hvis barnet for eksempel siger "Jeg sovede længe", så gentag korrekt: "Ja, du sov længe".
- Tjek forståelsen – Sikr dig, at barnet har forstået, ved at bede det vise eller gentage instruktionen.
Hvad tilbyder tale-hørekonsulenterne?
Vi tilbyder sparring for dagtilbud og skoler i Guldborgsund Kommune samt rådgivning til forældre, børn og unge i alderen 0-17 år.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Telefontider
Mandag-torsdag kl. 8-15.30
Fredag kl. 8-12.30
Telefon: 54 73 29 50