Gå til hovedindhold

Tidlig sprogudvikling

Børn lærer sprog i samspil med vigtige personer i deres liv. Det gælder især deres forældre, men også andre voksne, som barnet har en relation til i hverdagen.

Indhold

    Giv dig tid god tid

    Dit barn har brug for din tid, når det skal lære sprog.

    Vis med din krop og øjenkontakt at du har tid til at være i samtalen med dit barn.

    Lyt til dit barn 

    Det kan tage lang tid for sproget at komme fra tanke til udtryk. 

    Følg dit barns interesse

    Hold øje med hvad dit barn er optaget  og lad jeres samspil handle om det.

    For eksempel efterligne dit barns handlinger og invitationer til samtale.

    Sæt ord på dit barns handlinger og oplevelser.

    Dit barn lærer sprog af dig. Du skal være den gode sprogmodel.

    Sæt ord på det, dit barn kigger eller peger på.

    Turtagning 

    Det er vigtigt at du venter, så du ser selv de mindste tegn på at dit barn vil kommunikere.

    Brug selv et varieret sprog.

    Brug de ord der passer i situationen og brug de korrekte ord. For eksempel "et krus" i stedet for "en kop".

    Udvid dit barns sprog

    Hvis dit barn siger "min bil", kan du sige "Ja, det er din røde bil".

    Undlad at teste dit barn ved at for eksempel at spørge "Kan du sige..." og "Hvad hedder det?"

    Undlad at rette dit barn direkte, men gentag i stedet. For eksempel hvis dit barn siger "Ham er dor", da gentag "Ja, han er stor".

    Læs og leg med dit barn.

    Involver dit barn.

    Lav dagligdagsting sammen med dit barn. For eksempel lave mad, købe ind, gøre rent, tømme opvaskermaskine, dække bord, ordne vasketøj med mere.

    Fælles opmærksomhed

    Det er af afgørende betydning at dit barn kan have fælles opmærksomhed. Dette viser barnet når det selv peger eller det følger din pegning. Ligeledes når det kan lave en fælles aktivitet sammen med dig fx ved leg med legetøj, ved at spille spil, ved at læse i en bog.

    Øjenkontakt

    Øjenkontakten er en vigtig del af dit barns udvikling og kommunikation. Ved øjenkontakt lærer dit barn at læse ansigtsudtryk og aflæse signaler, hvilket hjælper det med at forstå hvordan andre mennesker føler og reagerer. Når man kan have øjenkontakt får man et bedre forståelse af at interagere.

    Imitation

    Imitation er en del af dit barns udvikling. Det er her at det lærer nye færdigheder, sprog og social adfærd. Når dit barn imiterer kan det opleves ved at det efterligner dine eller andres handlinger, lyde eller følelser.

    Når barnet imiterer lyde og ord, øver det sig i at tale og forstå og få en bedre social forståelse. Ved at imitere andre vil det lære at forstå de sociale signaler som smil, øjenkontakt og gestik.

    Imitation kan være et redskab til at dit barn vil kunne løse en opgave.

    Turtagning

    Turtagning er evnen til at skiftes til at interagere. Turtagningen har betydning for udviklingen af kommunikative og sociale færdigheder. Det lærer dit barn at lytte, vente og bidrage på pasende tidspunkter i samtalen eller ved en aktivitet.  Dette kan læres gennem leg og samtaler. 

    Du kan kontakte PPR når du er bekymret for dit barns sproglige udvikling.