Gå til hovedindhold

Digital post, NemID og MitID

Her på siden finder du information om NemID, MitID samt digital post til virksomheder og foreninger.

Indhold

    MitID

    MitID er Danmarks nye digitale ID. Med det beviser du, hvem du er, på nettet – for eksempel når du skal overføre penge i netbank eller logge på borger.dk

    Udrulning af MitID går nu ind i sin afslutning.

    Efter den 31. oktober 2022 kan man ikke længere oprette MitID i sin bank, ligesom man heller ikke kan bruge NemID i banken eller til at godkende kortbetalinger på nettet. Dog kan man fortsat benytte NemID til alle offentlige og nogle private selvbetjeningsløsninger, men MitID er nu den primære ID-løsning i Danmark.
    Over en periode vil man opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID – og vil man gerne fortsat kunne betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID.


    Efter den 1. november 2022 kan man oprette MitID på følgende måder:

    MitID – af partnerskabet mellem Digitaliseringsstyrelsen og de danske pengeinstitutter.

    MitID er udviklet på baggrund af behovet for en ny og fremtidssikker ID-løsning, som lever op til de nyeste
    internationale sikkerhedskrav. MitID ruster det digitale Danmark til fremtidens digitale udfordringer og
    muligheder.

    Klik her for at læse mere om MitID (nyt vindue)

    Alt efter hvilke udfordringer du oplever med MitID, så kan der være flere muligheder for at få personlig hjælp.

    Via dette link, ser du hvem du skal kontakte i den enkelte situation.  

    Borgerservice kan ikke hjælpe med at oprette en borgers MitID til erhvervs netbank – her henviser vi til at du kontakter din bank. 

    E-Boks app 

    Ny version af appen kræver, at du igen logger på med NemID eller MitID

    I forbindelse med opdateringen af e-Boks appen og den nye offentlige digital post løsning bliver du bedt om at logge på igen med NemID eller MitID. Dette er noget som alle e-Boks brugere skal gøre, for at sikre at man i sin app kan læse post både for private og offentlige afsendere. Du kan læse mere om den nye version af e-Boks appen her.

    Klik her for at finde mere information på E-boks brugersupport (nyt vindue)

    NEMID

    NemID er ét fælles log-in til både offentlige og private selvbetjeningsløsninger og til din netbank.

    Ændringer i forhold til online bestilling

    Fra 5. november 2020 indføres der nogle få, men vigtige, ændringer i den måde NemID bestilling fungerer på.

    • Borgere der bestiller NemID via nemid.nu med dansk pas eller kørekort, vil fremover blive bedt om at afhente den midlertidige adgangskode ved personligt fremmøde på borgerens valgte NemID udleveringssted.
    • Personer uden pas eller kørekort kan fortsat få oprettet et NemID ved fremmøde på Borgerservice med alternativ identifikation

    Du skal fortsat ringe på 54 73 10 00 og booke en tid for at afhente din midlertidige adgangskode. 

    NemID er dit sikre log-in på internettet, hvad enten du skal en tur i netbanken, hente oplysninger hos det offentlige eller i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID. Det betyder, at du med NemID bruger det samme log-in alle steder. Uanset om du vil bruge din netbank, tilgå Borger.dk, hente din årsopgørelse fra SKAT, læse din Digitale Post eller ordne dine forsikringer.

    Du kan tage NemID med dig og og logge på fra andre computere og mobile enheder. Det kræver dog, at du har forbindelse til internettet for at anvende dit NemID.

    NemID består af et bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med engangskoder (papkort). Når du logger på, taster du først dit bruger-id og din adgangskode og derefter en kode fra dit nøglekort.

    Dit bruger-id og adgangskode er noget, du selv vælger og skal lære udenad. Dit nøglekort er et lille papkort på størrelse med et kreditkort, som du skal passe godt på.

    Du kan få NemID på tre måder

    • Ved online bestilling på nemid.nu
    • Ved personligt fremmøde i et borgerservicecenter
    • Via din bank, hvis du opretter en netbanksaftale

    Læse mere her

    For at få NemID skal du kunne legitimere dig samt kunne svare på kontrolspørgsmål eller stille med et vitterlighedsvidne.

    Se her hvilke former for legitimation der er gyldige. 

    Digital post

    Med Digital Post kan du hurtigt og gratis sende og modtage breve til og fra offentlige myndigheder via en sikker forbindelse.

    Det er obligatorisk at være tilmeldt Digital Post. Du skal have NemID for at bruge Digital Post.

    Du kan få besked på din private mail og via sms, når der er ny, digital post til dig.

    Hvis du har en virksomhed og et CVR nummer, er du forpligtet til at modtage digital post fra det offentlige.

    Klik her for at læse mere om digital post på virk.dk

    Det er lovpligtigt for alle med et CVR-nummer at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Postkassen er gratis og kan oprettes på Virk.dk. Det gælder også foreninger i Guldborgsund.

    Opret en digital postkasse, så I ikke går glip af vigtige meddelelser om for eksempel sygedagpenge, straffeattester, bilsyn og årsregnskab.

    Den digitale postkasse får samme status som jeres fysiske postkasse. Det betyder, at I har ansvar for at læse den digitale post, der lander i postkassen.

    I skal bruge en medarbejdersignatur, når I opretter postkassen. Har I ikke en medarbejdersignatur, bør I bestille den allerede nu. Der kan være en del ventetid.

    Frivillige foreninger og digital post

    Frivillige foreninger, som har et CVR-nummer, er omfattet af loven om Offentligt Digital Post.

    Frivillige foreninger omfatter blandt andet

    • grundejerforeninger,
    • idrætsforeninger,
    • almennyttige boligforeninger,
    • ejerforeninger,
    • kulturelle foreninger mv.

    Frivillige foreninger uden CVR-nummer

    Mange frivillige foreninger har ikke nogen afgifts- eller oplysningspligt over for det offentlige. Disse foreninger har heller ikke et CVR-nummer. Dermed er de ikke omfattet af loven om Offentlig Digital Post.

    Frivillige foreninger med CVR-nummer

    Hjælp til foreninger

    Guldborgsund Frivilligcenteret tilbyder hjælp til foreninger, der har brug for støtte til digital post.

    Klik her for at læse mere om tilbuddet.

    Fritagelse

    En virksomhed eller forening kan søge om fritagelse fra kravet om en digital postkasse.  Men muligheden for at søge fritagelse kan kun ske hvis man ikke kan få tilstrækkelig internetkapacitet (downstream på mindst 512 kbit/s) på almindelige vilkår hos en bredbåndsleverandør der udbyder bredbånd i området.

    Som udgangspunkt vil ingen foreninger i Guldborgsund kunne få fritagelse.

    Hvis foreningen alligevel ønsker at anmode om fritagelse, er det vigtigt først at læse vejledning om fritagelse af virksomheder, foreninger og andre med CVR-nummer fra Digital Post.

    Selve anmodningen skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice. Fritagelse kan søges fra 1. september 2013 og gælder fra 1. november og to år frem. Herefter skal den fornyes.

    Det er altså ikke muligt at sende en ansøgning til kommunen

    Anmodning kan kun ske via en tegningsberettiget for foreningen eller en fuldmagtshaver udpeget af en tegningsberettiget. For at anmodningen kan behandles, skal blanketten "Anmodning om fritagelse fra Digital Post til virksomheder" udfyldes. Se link nedenfor.

    Bemærk at hvis anmodningen sker via en fuldmagtshaver, skal en tegningsberettiget for foreningen udfylde dele af blanketten til anmodning om fritagelse, før det personlige fremmøde.

    Erhvervsstyrelsen fører stikprøvekontrol med, om betingelserne for fritagelse er opfyldt. Der vil fx blive ført kontrol, hvis der er givet fritagelser i områder, hvor undersøgelser har vist, at der ikke er problemer med internetdækningen. En fritagelse vil blive ophævet af Erhvervsstyrelsen, hvis betingelserne ikke overholdes.

    Gode råd

    Opret postkassen allerede nu, så I kender funktionerne, inden postkassen bliver lovpligtig.

    Din forening skal bruge en medarbejdersignatur, når I opretter jeres postkasse. Læs mere og opret på virk.dk/postkasse. Se link nedenfor.

    Du kan læse mere om den lovpligtige Digital Post på virk.dk 

    Hvis du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget, hvis du opfylder mindst en af fritagelseskriterierne.

    Fritagelseskriterier

    Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du:

    • ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted.
    • har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
    • er registreret som udrejst af Danmark
    • er blevet hjemløs
    • har sproglige vanskeligheder
    • har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

     

    For at blive fritaget for digital post, skal du møde personligt op i Borgerservice (husk at booke en tid)

    Hvis du ikke har mulighed for at møde op, er der mulighed for at give fuldmagt til en anden.

    For mere information ring 54 73 10 00 eller læs mere på borger.dk