Gå til hovedindhold

Børn med flere sprog

Familier, der møder flere sprog i dagligdagen, kan hente vejledning hos Flersprogsteamet.

Indhold

    Børn, der lærer flere sprog og har et andet modersmål end dansk, har brug for at være del af læringsmiljøer, der vil give dem lige deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber og senere på uddannelsesarenaer. I dagtilbud indgår børn med flere sprog i pædagogisk planlagte læringsmiljøer, som styrker deres sproglige fundament.
    I Guldborgsund Kommune vejleder Flersprogsteamet i arbejdet omkring det flersprogede barns sproglige udvikling i dagtilbuddene og hos forældrene. 
    Flersprogsteamet giver vejledning omkring kulturmødet mellem hjem og dagtilbud.

    Flersprogede børn, er børn, der møder andre sprog end dansk i deres hverdag.

    Det er i de fleste tilfælde en individuel vurdering, hvorvidt et barn faktisk har behov for eller møder flere sprog i sin hverdag. Derfor er man nødt til at se på hvert enkelt barns aktuelle sproglige udgangspunkt. Dette kan ske i et samarbejde mellem forældre, dagtilbud og flersprogskonsulent.

    Tilegnelse af modersmålet støtter andetsprogstilegnelsen – og omvendt – idet begge sprog styrker barnets samlede sproglige fundament for begge sprog. Ved at have kendskab til flere sprog får det flersprogede barn således større input til sin generelle sproglige udvikling. Det er desuden afgørende at være bevidst om, at modersmålet har andre funktioner end det at udveksle information rent sprogligt. Beherskelse af modersmålet er nødvendigt for børnene for at kommunikere med forældre, bedsteforældre og øvrig familie om tanker og følelser, ligesom omverdenens anerkendelse af ens modersmål er vigtig for en vellykket identitetsdannelse.

    Forældre spiller en afgørende rolle i deres børns flersprogede udvikling. Følgende kan hjælpe forældre til at støtte deres barns sproglige udvikling på såvel modersmål og som på dansk:

    • Konsekvent brug af sprog: Hvis hver forælder taler sit modersmål med barnet, skaber det en naturlig struktur for sprogtilegnelse hos barnet.
    • Skab et rigt sprogmiljø: Læs bøger, syng sange og se film på begge sprog sammen med dit barn for at styrke ordforråd og forståelse.
    • Brug sprog i dagligdagen: Inddrag sprogene i forskellige aktiviteter, såsom madlavning, lege eller udflugter, så barnet ser dem som en naturlig del af livet. Skab dialog med dit barn.
    • Støt og vær positiv: Opmuntring er vigtig! Anerkend barnets indsats og undgå at korrigere for meget, så selvtilliden bevares. Giv dit barn tid til at formulere sig!
    • Søg fællesskaber: Det kan være gavnligt at opsøge andre familier med flersprogede børn, deltage i aktiviteter eller foreningsliv.
    • Vær tålmodig: Det er helt normalt, at børn blander sprogene eller tager længere tid om at mestre dem begge.

    Flersprogsteamet vejleder dagtilbud og forældre omkring 0-6-årige børns sproglige udvikling på modersmål og på dansk. Vejledning gives på baggrund af samtaler med forældre og dagtilbud, på baggrund af sproglige observationer i dagtilbuddet eller på baggrund af en sprogvurdering, der viser behov for en indsats for barnet.
    Flersprogsteamet giver råd og vejledning, der kan bruges omkring barnet i hverdagssituationer – både hjemme og i dagtilbud.
    Flersprogsteamet giver råd og vejledning omkring det kulturmøde, der finder sted mellem forældre og dagtilbud, f.eks. forventninger til fødselsdage, til højtider (”vores” som ”jeres”), til at sove ude/ inde, forældrearrangementer, lege ude i regnvejr, kost, uskrevne regler.