Kontakt

Martin Lohse
Telefon: 25 18 18 13
E-mail: marlo@guldborgsund.dk

Johanne Duus Hornemann
Telefon: 25 18 23 35
E-mail: jdh@guldborgsund.dk
Samarbejdet mellem forældre, pædagoger og lærere i dagtilbud og skoler har stor betydning for barnets trivsel, udvikling og læring. Børn og Skoleudvalget sætter nu gang i et forløb, hvor forældre, pædagoger og lærere sammen skal finde frem til en slags guide for det gode samarbejde.
Forældremøder, sengetider, legegrupper, madpakker, gymnastiktøj, lektier, udflugter, mobiltelefoner og masser af beskeder frem og tilbage på AULA.
Det daglige samarbejde mellem forældre, pædagoger og lærere i dagtilbud og på skoler er omfangsrigt. Men hvad er egentlig det vigtigste at samarbejde om, når det gælder barnets trivsel og læring? Og hvordan skal samarbejdet foregå?
Børn og Skoleudvalget sætter nu gang i et forløb, hvor forældre, pædagoger og lærere fra alle dagtilbud og skoler skal prøve forskellige handlinger og samarbejdsformer af inden for tre udvalgte områder: Trygge overgange, samarbejde og kommunikation. Målet er at finde frem til en fælles guide med rammer for og ideer til det gode samarbejde.
Beslutningen kommer i forlængelse af de dialogmøder, som udvalget holder to gange om året med alle bestyrelserne i kommunens dagtilbud og skoler. Her sidder både forældre og fagpersonale, og gennem det seneste år har dialogmøderne handlet om det fælles samarbejde på tværs af forældre og fagpersonale.
Tilbage til udgangspunktet
Ifølge Martin Lohse, formand for Børn og Skoleudvalget i Guldborgsund Kommune, er der behov for at skære samarbejdet ind til benet i respekt for både forældre og fagfolk.
”I hverdagen kan samarbejdet gå op i at få tjekket AULA, læst alle beskeder og måske svaret hurtigt tilbage på nogle af dem. Og så skulle man lige lave en kage til hyggetimen på fredag. Og måske havde en anden forælder spurgt til niveauet for gaver til fødselsdage i en ny tråd, der allerede var godt gang i. Den digitale transformation af forældresamarbejdet har mangedoblet kommunikationen, og jeg tror, der er behov for at vende tilbage til udgangspunktet,” siger han.
”Jeg tror, vi skal tale lidt mere om respekten for forældrenes ansvar i hjemmet og fagpersonalets ansvar i børnehaven eller på skolen. Altså det fælles ansvar for, at vores børn og unge trives og lærer mest muligt. Jeg tror også, vi skal tale lidt mindre om andre ting. Skære ned på kommunikationen og overlade hverdagen til dem, der har ansvaret for den. Jeg håber i hvert fald, at vi med dette forløb kan blive klogere sammen og søge efter det bedst mulige samarbejde til gavn for vores børn og unge,” siger Martin Lohse.
Forløbet strækker sig over de næste tre til fire år. Bestyrelserne ude i de enkelte dagtilbud og skoler skal i første omgang tilrettelægge, hvordan forløbet skal være i den konkrete vuggestue, børnehave eller skole. Herefter skal alle prøve nogle tiltag af for at se, hvad det gør ved samarbejdet til gavn for barnets trivsel og læring. Forløbet understøttes af fagfolk i forvaltningen og følges af politikerne gennem de kommende dialogmøder.
Telefon: 25 18 18 13
E-mail: marlo@guldborgsund.dk
Telefon: 25 18 23 35
E-mail: jdh@guldborgsund.dk