Gå til hovedindhold

Borgerrådgiver

Borgerrådgiveren er et gratis og uvildigt tilbud for alle borgere og virksomheder.

Indhold

    Borgerrådgiveren er ansat af byrådet og er en uvildig rådgivnings- og vejledningsinstans.

    Husk: Det, du kontakter borgerrådgiveren om, skal være sket inden for de seneste 12 måneder. Ellers kan borgerrådgiveren ikke hjælpe dig.

    Du kan kontakte borgerrådgiveren, hvis du:

    • har brug for hjælp til at forstå en afgørelse eller et brev fra kommunen
    • har brug for hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikt i en sag, eller hvis sagsbehandlingen har varet urimeligt længe
    • har brug for information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser og hvem der kan behandle din klage
    • har brug for hjælp til at forberede dig til et møde med kommunen
    • har brug for hjælp til at samle op på, hvad der kom ud af mødet.

    Borgerrådgiveren kan ikke:

    • behandle klager over konkrete afgørelser eller forhold, som andre klageinstanser tager sig af. Borgerrådgiveren kan til gengæld hjælpe dig med, hvilken instans du kan klage til, hvis du ønsker at klage. Borgerrådgiveren kan også hjælpe dig med, hvordan du klager
    • ændre på de politiske beslutninger. Det gælder for eksempel serviceniveauet i kommunen
    • ændre på eller ophæve ansættelsesforhold i kommunen 
    • være din bisidder eller partsrepræsentant.

    Vedtægt for borgerrådgiveren

    Her finder du vedtægt for borgerrådgiveren i Guldborgsund Kommune.

    Borgerrådgiverens årsberetning 2023 (nyt vindue)
    Borgerrådgiverens årsberetning 2022 (nyt vindue)
    Borgerrådgiverens årsberetning 2021 (nyt vindue)