Nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid
Her finder du de seneste udsendte nyhedsbreve fra Landdistrikter, Kultur & Fritid.
Nedenfor findes de seneste nyhedsbreve fra Kultur & Fritidsområdet
Seneste nyhedsbreve
Aktiv Sommer 2025 - Sidste frist for tilmelding af aktiviteter søndag
Tilmeld jeres forening med aktiviteter til Aktiv Sommer senest søndag den 4. maj
Vil I være med til at skabe en sjov og aktiv sommer for børn i Guldborgsund Kommune? På søndag lukker tilmeldingen af aktiviteter til Aktiv Sommer 2025, hvor jeres forening kan bidrage med spændende aktiviteter og samtidig få mulighed for at tiltrække nye medlemmer.
Fire gode grunde til at deltage:
- Vis jeres forening frem
- Skab uforglemmelige oplevelser
- Modtag tilskud til aktiviteter
- Få flere medlemmer
Aktiv sommer er for børn i 00.-9. klasse, og aktiviteterne skal udbydes indenfor enkelt eller alle klassetrin, vare mindst 2 timer og afholdes i skolernes sommerferie (uge 26-32). I kan få 250 kr. i tilskud pr. aktivitetstime samt op til 150 kr. pr. elev til materialer.
Læs mere på linket her (åbner i nyt vindue), og gør jeres forening klar til en aktiv sommer!
Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på aktivsommer@guldborgsund.dk, eller 5473 1667.
Søg tilskud til offentlige udendørsfaciliteter
Folkeoplysningsudvalget har besluttet at yde tilskud til foreninger, der passer og vedligeholder mountainbikespor, løbestier og andre offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes motion.
Formål:
Tilskuddet har til formål at understøtte drift og vedligehold af offentlige udendørsfaciliteter, der understøtter mulighederne for at dyrke idræt og motion i naturen.
Hvem kan søge?
Folkeoplysende foreninger og selvorganiserede grupper, har mulighed for at søge tilskud til drift og vedligeholdelse, af offentlige udendørsfaciliteter, hvor der dyrkes idræt og motion i naturen. Det er muligt at søge om tilskuddet én gang årligt. Ansøgningerne bliver behandlet af Folkeoplysningsudvalget løbende.
Hvordan søger man?
Der kan søges via følgende link (åbner i nyt vindue)
Ved spørgsmål kontakt: Johan Vest, Foreningskonsulent, joev@guldborgsund.dk, 2518 0308
Mangler din forening et mødested?
Mangler din forening et mødested til en generalforsamling, bestyrelsesmøder eller andre foreningsaktiviteter, så råder Guldborgsund Kommune over flere lokationer rundt om i kommunen, hvor der er mødelokaler og andre faciliteter som foreninger kan låne.
Kommunen råder bl.a. over følgende foreningshuse:
• Saxenhus i Sakskøbing
• Nysted Gl. Rådhus
• Kettinge Fritidscenter
• Stubbekøbing Gl. Rådhus
• Gedser Idræts- og medborgerhus
• Virkethus
• Ældre Sagens hus i Nykøbing F.
På Saxenhus er der desuden et par mindre lokaler ledige til 100% råderet.
Vil din forening høre mere om mulighederne for lån af lokaler, kan I kontakte os på booking1@guldborgsund.dk eller 5473 1666.
Nordea Fonden - Vi synger sammen
Drømmer I om at synge mere sammen i jeres forening? Med Nordea-fondens nye sangpulje på 10 mio. kr., har I mulighed for at søge om støtte til sangaktiviteter og højskolesangbøger, som kan sætte gang i fællessangen.
I kan søge op til 5.000 kr. til at afholde en fællessangsaktivitet og/eller I kan søge op til 10.000 kr. til indkøb af en sangpakke fyldt med højskolesangbøger. Samlet kan der søges op til 15.000 kr. pr. projekt.
Puljen er åben og kan søges løbende, indtil den er tømt. Når I har sendt jeres ansøgning, kan I forvente svar inden for fire uger.
Før der søges i puljen, er det vigtigt at sætte sig godt ind i puljens kriterier. Læs mere om pulje og søg den på siden her.
Hvis I har spørgsmål til puljen, kan I skrive til Nordea Fonden på visyngersammen@nordeafonden.dk.
Ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter til sæson 2025-2026
Det er nu, den kommende sæson 2025-2026 skal planlægges, og det er tid til at foreninger skal søge om tider i haller, gymnastiksale og andre faciliteter.
Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;
- Ansøgninger skal foretages senest torsdag d. 1. maj 2025
- Bookingsystemet bliver åbnet for ansøgninger fra tirsdag d. 1. april 2025.
I henhold til vejledning for lån af lokaler, er følgende procedure gældende for sæsonudlån:
- Foreninger skal senest den 1. maj 2025, have ansøgt om ønsker til sæsonudlån af faciliteter til den kommende sæson,
- Brugere og halinspektører fordeler endelige haltimer ved møde, som afholdes i perioden 2.-20. maj 2025. Halinspektør indkalder til møde,
- Nysted Sportscenter afholder fordelingsmøde mandag d. 5. maj kl. 19.00 i Kettingehallens cafeteria.
- Gedser Idræts- og Medborgerhus og Væggerløse Hallen afholder fordelingsmøde torsdag d. 8. maj kl. 16.30 i Væggerløse Hallens cafeteria.
- Horbelev, Horreby og Stubbekøbing hallerne afholder fordelingsmøde mandag d. 12. maj kl. 16.30 i Stubbekøbing hallens mødelokale.
- Nykøbing F. og Ejegod hallen afholder fordelingsmøde mandag d. 19. maj kl. 18.00 i Loungen v/ Guldboxen.
- Ved uenighed mellem brugere og halinspektør, oversendes sagen straks til Folkeoplysningsudvalget, som kan træffe afgørelse om fordeling af tider senes på deres junimøde d. 24. juni 2025.
- Endelig fordeling tilpasses i kommunens bookingsystem af halinspektøren senest 23. maj 2025.
- Brugerne får skriftlig besked om tildelte timer senest 1. juli 2025.
OBS - Ansøgene timer skal være inklusiv tid til klargøring og oprydning. Man råder kun over en facilitet i det tidsrum den er tildelt i, og kan dermed ikke få adgang før, eller blive i faciliteten efter tildelt tid.
Ansøgningerne skal ske via kommunens bookingsystem.
(Der kan kun opnås adgang til bookingsystemet, his foreningen har opfyldt alle de krav, der er til foreningen i Tilskuds- og Foreningsportalen (fx børneattesterklæring m.m.))
Foreningens kontaktperson er automatisk oprettet med adgang.
Brugernavn til bookingsiden = kontaktpersonens registrerede e-mail.
Ved glemt adgangskode, tryk på 'Glemt adgangskode'.
For ansøgning om timer i haller, gymnastiksale og andre faciliteter, skal der i under 'Emner til behandling' på forsiden af bookingportalen vælges '2025/2026 sæsonbooking - haller sale m.m.'.
Ansøgning om klasse-/faglokaler i kommunens folkeskoler til sæson 2025-2026
Det er nu, den kommende sæson skal planlægges, og det er tid til, at foreninger skal søge om tider i klasse-/faglokaler på kommunens folkeskoler.
Ansøgningsfristen for sæsontider 2025-2026, som gælder perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026, er;
- Ansøgninger skal foretages senest søndag d. 1. juni 2025.
Ansøgninger skal indsendes via onlineformular, som kan findes her (åbner i nyt vindue).
I øvrigt henvises der til retningslinjerne for lån af offentlige lokaler, som kan findes her (åbner i nyt vindue).
Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på booking1@guldborgsund.dk, eller 5473 1666
Undersøgelse om Guldborgsund Kommunes kulturliv
Guldborgsund Kommune har sendt et spørgeskema om kommunens kulturliv til 12.000 borgere via e-boks, og vi har brug for dine svar.
Har du tjekket din e-boks?
Guldborgsund Kommune har et stærkt kulturliv, der skaber sammenhold og fællesskaber. Vi ønsker at blive endnu klogere på borgernes oplevelser og brug af kulturlivet, og derfor undersøger og kortlægger vi - sammen med Kulturens Analyseinstitut - borgernes brug af kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter i kommunen.
Dine svar er vigtige, uanset om du benytter kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter eller ej. Vi vil bruge resultaterne af undersøgelsen til at videreudvikle kunst, kultur, oplevelser og fritidsaktiviteter. Spørgeskemaet sendes ud i forbindelse med udviklingen af en ny Kultur- og idrætspolitik i Guldborgsund Kommune. Kultir- og idrætspolitikken er færdig til efteråret, og den udvikles blandt andet sammen med kommunens centrale kultur- og idrætsaktører, gennem en række workshops. Spørgeskemaet skal sikre en solid data og viden, der kan være med til at skabe fokus og retning for kommunens kulturliv de kommende år.
OBS - Hvis du ikke er en af de 12.000 borgere, der allerede har modtaget skemaet, så har du faktisk mulighed for at hjælpe alligevel, og besvare spørgeskemaet via dette link (åbner i nyt vindue).
Dette bruger vi undersøgelsen til;
Alle dine indtastede svar vil blive behandlet anonymt af Kulturens Analyseinstitut, og de samlede besvarelser samles i et fælles datagrundlag/en rapport til Guldborgsund Kommune. Resultaterne vil indgå i kommunens arbejde med en ny Kultur- og idrætspolitik, der er færdig i efteråret 2025. Denne skaber grobund for den videre retning og udvikling af kulturlivet i hele kommunen.
Om Kultur- og idrætspolitikken;
Kultur- og idrætspolitikken skal skabe fokus og retning for kommunens kultur- og idrætsliv i en 4-årig periode. Arbejdet er igangsat at Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget, og i processen involveres relevante kultur- og idrætsaktører, i en række workshops, og forventes færdig i efteråret 2025.
Bonusinfo - Vi trækker lod om 5 gevinster á to biografbilletter til Nordisk Film Biografer, blandt besvarelserne.
Vi glæder os til at se jeres svar.
Har du spørgsmål;
Hvis du oplever tekniske problemer med din besvarelse, kan du kontakte Jesper Kromann-Larsen, Facticom på mail - jkl@facticom.com.
Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte kulturkonsulent Diana Gerlach på mail - dg@guldborgsund.dk
SparNord Fonden frivillighedspulje
Med frivillighedspuljen har SparNord Fonden afsat 10 mio. kr. til lokale foreninger.
Formålet med den lokale del er, at støtte engagement og modtagelse af flere frivillige i lokale foreninger, samt initiativer der skal give de eksisterende frivillige lyst til at fortsætte i foreningsarbejdet.
Der kan søges op til 200.000 kr., og projekterne skal have et lokalt formål, og styrke frivillighed i foreninger gennem rekruttering og fastholdelse af frivillige. Der kan ansøges om midler til aktiviteter som fx kurser, workshops og fællesarrangementer i det lokale foreningsarbejde.
Ansøgningsfristen til puljen er d. 10. april 2025.
Læs mere om puljen og ansøg på denne side (åbner i nyt vindue).
Aktiv Sommer 2025
Sæt kryds i kalenderen – Tilmeld jeres forening til Aktiv Sommer fra 28. marts
Vil I være med til at skabe en sjov og aktiv sommer for børn i Guldborgsund Kommune? Fra den 28. marts åbner vi for tilmeldinger til Aktiv Sommer 2025, hvor jeres forening kan bidrage med spændende aktiviteter og samtidig få mulighed for at tiltrække nye medlemmer.
Fire gode grunde til at deltage
- Vis jeres forening frem
- Skab uforglemmelige oplevelser
- Modtag tilskud til aktiviteter
- Få flere medlemmer
Aktiviteterne skal være for børn i 0.-9. klasse, vare mindst 2 timer og afholdes i skolernes sommerferie (uge 26-32). I kan få 250 kroner i tilskud per aktivitetstime samt op til 150 kroner per elev til materialer.
Husk at skrive datoen i kalenderen – tilmeldingen åbner 28. marts!
Læs mere på Aktiv Sommers hjemmeside (åbner i ny fane), og gør jeres forening klar til en aktiv sommer!
Har I spørgsmål kan I altid kontakte os på aktivsommer@guldborgsund.dk, eller på telefon 54 73 16 67.
Kom til Foreningernes Dag 2025, og vis hvad jeres forening kan!
Kære foreninger i Guldborgsund Kommune
Foreningslivet er en vigtig del af vores lokalsamfund, og nu har I igen chancen for at vise, hvad netop jeres forening kan tilbyde! Guldborgsund Frivilligcenter, Vores Nykøbing og Guldborgsund Kommune inviterer jer til at deltage i Foreningernes Dag 2025.
Sæt kryds i kalenderen lørdag den 13. september.
Foreningernes Dag finder sted lørdag den 13. september 2025 kl. 10.00-15.00, hvor vi sammen skaber en festlig og inspirerende dag fyldt med liv, aktiviteter og fællesskab.
Hvorfor deltage?
- Mød potentielle nye medlemmer ansigt til ansigt
- Skab opmærksomhed omkring jeres forening og kommende arrangementer
- Find nye frivillige, der kan styrke jeres arbejde i foreningen
- Netværk med andre foreninger
I bestemmer selv indholdet af jeres stand
Vil I lave sjove aktiviteter, vise opvisninger, eller blot fortælle om jeres arbejde? Det er helt op til jer! Stande med interaktive aktiviteter plejer at tiltrække stor opmærksomhed, så tænk gerne kreativt og engager de forbipasserende.
Gratis konkurrencer osv. er selvfølgelig tilladt, men vær opmærksom på, at der ikke må sælges varer, lodsedler mv. fra standende.
Tilmelding er gratis, men nødvendig
Tilmeld jeres forening her: Tilmeld arrangement - Login (åbner i ny fane)
Brugernavn: forening25
Kodeord: forening25
Sidste frist for tilmelding den 18. august 2025
Få inspiration til jeres stand
Guldborgsund Frivilligcenter, Banegårdspladsen 1A, 4800 Nykøbing F. holder åbent hus
tirsdag den 12. august kl. 10.00-17.00.
Kom forbi, hvis I har spørgsmål eller mangler inspiration til at lave en stand, der tiltrækker opmærksomhed.
Har I spørgsmål?
Kontakt os gerne via borgerogbranding@guldborgsund.dk, hvis I har spørgsmål om tilmelding, stande, aktiviteter eller andet.
Ved akutte henvendelser kan nedenstående arrangører kontaktes:
Søren Hyllegaard, Guldborgsund Kommune, tlf. 25 18 03 06
André Andersen, Vores Nykøbing, tlf. 40 18 48 73
Birgitte Zimling, Guldborgsund Frivilligcenter, tlf. 51 28 12 05
Vi glæder os til at se jer til Foreningernes Dag 2025!
Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer til seminar om foreningernes fremtid
Hvordan ser din forening ud om 5 år?
Guldborgsund Sports- og Idrætsråd inviterer alle foreninger i Guldborgsund Kommune til et seminar hvor vi arbejder med et kig ind i fremtiden. Med fokus på at blive en attraktiv forening for frivillige i fremtiden.
Temaet er "Hvordan ser din forening ud om 5 år?"
Seminaret afholdes lørdag den 12. april fra kl. 9.00-15.00, i Kulturgården, Eriksdalsvej 29, 4871 Horbelev.
Program:
Kl. 09.00 Velkomst og morgenmad
Kl. 09.15-12.00 Intro til nyeste tendenser og trends
Kl. 12.00-12.30 Frokost
Kl. 12.30-14.30 Fem generationer under samme tag – hvad giver det os af muligheder?
Kl. 14.30-15.00 Opsamling og handleplan
Seminaret er gratis, men kræver tilmelding.
Se det fulde program og tilmeld dig via dette link (åbner i ny fane).
Vi håber at I har lyst til at deltage.
Ved spørgsmål kontakt GSIR. Kontakt oplysninger kan findes via dette link (åbner i nyt vindue).
Gratis temamøde - 'Forstærk fællesskabet - Sæt fokus på trivslen i foreningen'
Gode velkomster giver stærke foreninger.
Kom med på en gratis temaaften, hvor I får inspiration til at arbejde med, og få konkrete værkstøjer til at styrke fællesskabet i jeres forening, og hermed trivslen.
Sæt allerede nu kryds i kalenderen - Onsdag d. 5. marts 2025
Tid - Kl. 17:00-20.00
Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.
Tilmelding kan ske via dette link (åbner i nyt vindue)
Brugernavn og password - Temamøde5/3
Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 27. februar 2025.
"Her har jeg virkelig lyst til at komme igen!". Den følelse håber vi, at rigtigt mange går hjem med, efter at være startet i en forening. Følelsen er helt sikkert til stede for mange - hvor der desværre også er nogen, som tager derfra ugen uden et indtryk af at være blevet budt velkommen, og taget godt imod. Måske du har tænkt over, hvorfor nogle hold oplever stort frafald, og andre kan fastholde medlemmerne længe?
Med udgangspunkt i den forskningsbaserede tilgang: ABC for mental sundhed, får vi viden om, hvorfor den forstærker vores trivsel, ved at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre.
På aftenen får I:
- Hands-on værktøjer og fifs til at sikre en god velkomst af nye medlemmer
- Viden og redskaber til at styrke fællesskabet til træning, arrangementer m.m.
- Tid til videndeling, refleksion og sparring
- En konkret handleplan, så I kan omsætte ny viden til praksis
Vi sætter særligt fokus på de handlinger og simple tiltag, vi i foreningen kan gøre, for at skabe nogle rammer, der gør det rart at starte som ny.
Temamødet vil være spækket med simple fifs og redskaber til, hvad I konkret kan gøre i jeres forening.
Vi glæder os til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen!
Med venlig hilsen
Folkeoplysningsudvalget, Landdistrikter, Kultur & Fritid og Folkesundhed
Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, mobil 25 18 26 18
Ny pulje på 40 mio. kr. fra Nordea-fonden - kom til fællesmøde d. 18. marts
Vær med til at forme en ny lokal pulje med 40 mio. kr.
Dato - 18. marts 2025
Tidspunkt - 17.30-20.00 (dørene åbner kl. 17.00)
Sted - Maribo Hallerne
Lolland-Falster er kendt for sit stærke engagement og en mangfoldighed af store og små foreninger. Det skal vi bygge videre på! Derfor inviterer Nordea-fonden foreninger og ildsjæle til en aften, hvor vi sammen tager de første skridt mod at forme rammerne for den nye, lokalt forankrede pulje 'Vores Egn'.
Med god mad og inspirerende samtaler undersøger vi sammen, hvad der skaber det gode liv i de to kommuner, og hvordan fonden bedst kan styrke det lokale fællesskab. Jeres input bliver afgørende for, hvordan puljens 40 mio. kr. skal uddeles.
Program:
Kl. 17.00-17.30 - Ankomst og registrering
Kl. 17.30-18.10 - Oplæg fra scenen
- Velkomst v. Nordea-fonden og borgmester Simon Hansen, Guldborgsund Kommune, og borgmester Holger Schou Rasmussen, Lolland Kommune.
- Præsentation af den nye pulje v. Nordea-fonden.
- Inspiration fra et fondsstøttet projekt
Kl. 18.10-18.20 - Pause
Kl. 18.20-18.50 - God mad & netværk
- Kort præsentationsrunde ved bordene og spisning
Kl. 18.50-19.30 - Rundbordssamtaler
- Dialog faciliteret af Nordea-fondens medarbejdere
Kl. 19.30-20.00 - Opsamling og afrunding
- Opsamling i plenum, herunder invitation til at engagere sig i det videre forløb
Kl. 20.00 - Tak for i dag
Tilmelding
For at sikre en god aften med mad og plads til alle, bedes du tilmelde dig senes d. 11. marts kl. 12.00, via dette link (åbner i nyt vindue)
Hvad sker der herfra?
Fællesmødet er første skridt i den proces, der handler om at skabe den bedst mulige pulje for jer og jeres lokalområde. Som næste skridt i udviklingen af puljen afholdes to workshops, hvor vi sammen konkretiserer ansøgningskriterierne for puljen. Du kan melde dig til den workshop som passer dig bedst.
Kriterieworkshop i Guldborgsund Kommune
Dato - Onsdag d. 2. april kl. 17.00-20.00
Sted - Information om hvor workshoppen afholdes følger
Kriterieworkshop i Lolland Kommune
Dato - Torsdag d. 3. april kl. 17.00-20.00
Sted - Information om hvor workshoppen afholdes følger
Afsluttende online møde
Dato - Onsdag d. 30. april kl. 16.00-18.00
Også her håber vi på din hjælp, så sæt allerede nu kryds i kalenderen.
Evt. spørgsmål til fællesmødet kan sendes til: voresegn@nordeafonden.dk
Nordea-fonden glæder os til en inspirerende aften fyldt med engagement, fællesskab og gode ideer!
Vel mødt,
Nordea-fonden
Ansøgning om svømmetimer til sæson 2025-2026
Det er tid for at ansøge om foreningstimer i kommunens 3 svømmehaller for sæson 2025-2026, gældende for perioden 1. august 2025 til 31. juli 2026.
Ansøgningen skal indsendes vie et elektronisk ansøgningsskema som findes på Guldborgsund Kommunes hjemmeside på dette link (åbner i nyt vindue), eller direkte på linket her (åbner i nyt vindue).
Ansøgningsfristen er den 1. april 2025 (ansøgningen åbner mandag d. 24. februar).
Som noget nyt i år, skal der ikke søges for alle hold i én ansøgning, men én ansøgning pr. hold, pr. svømmecenter og pr. bassin. Ligesom der skal opgives flere oplysninger om holdet der søges timer til.
Kontaktperson: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, telefon 5473 1666
Gratis temamøde - 'Forstærk fællesskabet - Sæt fokus på trivslen i foreningen'
Gode velkomster giver stærke foreninger.
Kom med på en gratis temaaften, hvor I får inspiration til at arbejde med, og få konkrete værkstøjer til at styrke fællesskabet i jeres forening, og hermed trivslen.
Sæt allerede nu kryds i kalenderen - Onsdag d. 5. marts 2025
Tid - Kl. 17:00-20.00
Sted - Byrådssalen, Guldborgsund Rådhus, Parkvej 37, 4800 Nykøbing F.
Tilmelding kan ske via dette link (åbner i nyt vindue)
Brugernavn og password - Temamøde5/3
Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 27. februar 2025.
"Her har jeg virkelig lyst til at komme igen!". Den følelse håber vi, at rigtigt mange går hjem med, efter at være startet i en forening. Følelsen er helt sikkert til stede for mange - hvor der desværre også er nogen, som tager derfra ugen uden et indtryk af at være blevet budt velkommen, og taget godt imod. Måske du har tænkt over, hvorfor nogle hold oplever stort frafald, og andre kan fastholde medlemmerne længe?
Med udgangspunkt i den forskningsbaserede tilgang: ABC for mental sundhed, får vi viden om, hvorfor den forstærker vores trivsel, ved at gøre noget aktivt og meningsfuldt i fællesskab med andre.
På aftenen får I:
- Hands-on værktøjer og fifs til at sikre en god velkomst af nye medlemmer
- Viden og redskaber til at styrke fællesskabet til træning, arrangementer m.m.
- Tid til videndeling, refleksion og sparring
- En konkret handleplan, så I kan omsætte ny viden til praksis
Vi sætter særligt fokus på de handlinger og simple tiltag, vi i foreningen kan gøre, for at skabe nogle rammer, der gør det rart at starte som ny.
Temamødet vil være spækket med simple fifs og redskaber til, hvad I konkret kan gøre i jeres forening.
Vi glæder os til at se jer, og dele en inspirerende aften sammen!
Med venlig hilsen
Folkeoplysningsudvalget, Landdistrikter, Kultur & Fritid og Folkesundhed
Kontaktperson - Kennet Nordstrøm, keno@guldborgsund.dk, mobil 25 18 26 18
Virkethus igen åben for booking
Efter længere tids nedlukning, på grund af ombygning, er Virkethus - det grømme forsamlingshus igen åben for booking.
Virkethus fungerer som kommunens grønne forsamlingshus - og er dermed et godt udgangspunkt for mange typer af aktiviteter, og mødested for foreninger og grupper.
Læs mere om hvem og til hvad, huset kan bookes, samt hvordan det bookes på siden her (åbner i nyt vindue)
Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66
Saxenhus - Sæsonbooking af sæson 2025/2026 åben
Der er nu åben for at søge sæsonbooking af lokaler på Saxenhus for den kommende sæson 2025/2026, gældende for perioden 1. august 2025 til den 31. juli 2026.
Ansøgningsfristen for sæsonbookinger er søndag d. 9. februar 2025.
Når ansøgninger til sæsontider er tildelt, vil der blive åbnet op for booking af resttider og enkelttider.
Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66
Afregning af gebyrer for brug af kommunale faciliteter 2024 er udsendt
Opkrævning af gebyrer for brug af kommunale faciliteter er udsendt til foreninger der har anvendt haller, sale, kunstgræsbaner og svømmehaller i 2024, eller har 100% lokaler. Opkrævningen er sendt til foreningens digitale postkasse. Foreningerne opfordres til at tjekke deres digitale postkasse, og dermed undgå evt. rykkergebyr for ikke at betale til tiden.
Ved spørgsmål kontakt: Jakob Nielsen, booking1@guldborgsund.dk, 54 73 16 66
Husk indberetningsfrister i Tilskuds- og Foreningsportalen
I forbindelse med årsskiftet, har flere foreninger og aftenskoler data der skal indberettes i Tilskuds- og Foreningsportalen, alt efter hvilken foreningstype man er. Særskilt mail herom er udsendt i december.
Vi gør opmærksom på følgende skal være registreret senest d. 16. november 2025:
- Foreninger skal registrere medlemstal og kontingent
- Foreninger og aftenskoler der har egne og lejede lokaler, skal registrere lokaleoplysninger hvis der skal søges om lokaletilskud
- Ansøgning om aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år
- Ansøgning om undervisningstilskud til aftenskoler
- Ansøgning om lokaletilskud til foreninger og aftenskoler
Ved spørgsmål kontakt: Alex Jørgensen (foreninger) eller Johan Vest (aftenskoler) på 54 73 16 65
Realdania uddeler igen midler til mødesteder
Realdania modtager igen ansøgninger til 'Vores Sted', der styrker de nære, lokale fællesskaber.
Alle fællesskaber og foreninger kan ansøge om ét af de fore mødesteder. Der kigges særligt efter ansøgere, som ønsker at styrke fællesskabet mellem naboer, fællesskaber mellem unge, eller fællesskaber om at dyrke en særlig interesse.
Ved seneste ansøgningsrunde modtog Bøtø Grundejerforening et mødested, som I kan sære om her (åbner i nyt vindue)
Generel info om Vores sted, og hvordan der ansøges findes her (åbner i nyt vindue)
Ansøgningsfrist er den. 1. maj 2025
DIF og DGIs Foreningspulje åbner 1. februar
Alle idrætsforeninger kan søge DIF og DGI's foreningspulje. Puljens mål er at støtte fællesskaber i idrætsforeninger, og skabe rum til udvikling. Puljen er delt op i to puljer der kan søges i;
- Den lille med en beløbsgrænse på 25.000 kr. Puljen lukkes midlertidigt når 60 procent er uddelt, og åbner igen 1/9, hvor de sidste 40 procent uddeles
- Den store med en beløbsgrænse på 20.001-300.000 kr. Ansøgningsfrist d. 31/3, 31/7 og 31/10.
Læs mere om puljen og hvordan der ansøges her (nyt vindue)
Nordea-fonden uddeler 40 mio. kr. til stærke ungefællesskaber i idrætslivet
Drømmer I om at puste liv i jeres idrætsfællesskab? Så kan det være, at I skal søge Nordea-fondens Unge puls-pulje.
Nordea-fonden øremærker 40 mio. kr. til foreninger og organisationer fra Danmark, Grønland og Færøerne, der vil skabe sociale mødesteder for børn og unge, som de kan benytte før eller efter træning. Et sted, hvor de kan få fælles oplevelser og hygge sig gennem aktiviteter.
Midlerne kan gå til alt fra ny indretning, grej, bedre faciliteter og fællesskabsskabende aktiviteter for børn og unge. Alt sammen noget, der understøtter jeres sociale mødested.
Webinar
Onsdag d. 26. februar kl. 16-17 kan I deltage i et webinar, hvor der fortælles om puljen, kriterier ansøgningsproces, og svares på spørgsmål.
Tilmelding her (nyt vindue)
Læs mere om Ung puls-puljen og jeres støttemuligheder her (nyt vindue)
Denne information indeholder følgende emner
VIGTIGT!
Har din forening allerede indberettet nedenstående oplysninger, ansøgninger og afregninger, kan I blot se bort fra denne påmindelse!
Følgende opgaver har deadline 16. februar 2025:
- Registrering af medlemstal og kontingent pr. 1. januar 2025
- Registrering af lokaleoplysninger for 2025
- Ansøgning om aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år
- Ansøgning om lokaletilskud for 2025
Følgende opgaver har deadline 31. marts 2025:
- Afregning af aktivitetstilskud til børn og unge under 25 år modtaget i 2024
- Afregning af lokaletilskud modtaget i 2024
Følgende opgaver har deadline 31. august 2025:
- Indsendelse af underskrevne tilskudsregnskab 2024 (gældende fr lokaletilskud og aktivitetstilskud)
Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at ansøge om, afregne for modtaget lokaletilskud og aktivitetstilskud, eller ansøge om lån af kommunale lokaler, før børneattesterklæringen er godkendt, og lokaleoplysninger samt medlemstal og kontingentsatser er indberettet.
Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem
Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.
Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.
Årlig godkendelse af børneattesterklæring
HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN
Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.
Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen.
Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.
Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”
Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025
Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.
Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret
Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)
Registrering af lokaleoplysninger for 2025
Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.
Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025
Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:
Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).
- Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.
Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.
- Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
- Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes.
- Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
- Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.
HUSK!
Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024
Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for
- Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år.
- Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler
Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.
HUSK!
Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024
I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.
Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.
Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?
- Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning.
- Dokumentet udskrives.
- Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
- Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
- Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen
Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.
Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.
CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse
Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.
Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.
Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.
Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)
Kære foreninger, aftenskoler og rideklubber i Guldborgsund Kommune
Mens vi spejder efter julesne og juleferie, vil vi gerne sende en hilsen til alle jer, der gennem 2024 har været med til at skabe ”det rige hverdagsliv i Guldborgsund”.
Vi har i 2024 sat mange nye og store projekter i gang, som rækker langt ind i de kommende år.
Unitii, der er en digital platform for frivillige og foreninger, er sat i søen og kan hjælpe med at koble frivillige og foreninger med hinanden. Hvis du ikke allerede har gjort det, så skynd dig at oprette en profil, så de frivillige kan finde jeres forening og aktiviteter – du kan se den her: https://www.unitii.dk/foreninger (åbner i nyt vindue).
Og så er vi nået op til flere spadestik videre med Bastebro, det nye kulturhus på havnen i Nykøbing Falster, som kommer til at huse både bibliotek, billedskole, frivillighedscenter, museum og foreningsaktiviteter. Tanken bag Bastebro er at tilføje ”det 5. element”, der er alt det, vi kan skabe sammen. At ”baste” er jo et gammeldags udtryk for at binde sammen og det er netop det, det nye kulturhus lægger op til.
På havnen i Nykøbing Falster har vi allerede taget hul på at skabe (forenings-)liv ved at åbne Markedshallen op for aktiviteter. Unge mennesker er med til at indrette og udrette, og det er sammen med dem, vi bygger den gamle hal op, så den i fremtiden kan rumme kultur, madkultur, fysiske udfoldelser og alt muligt andet i en dynamisk matrix af oplevelser.
I 2024 fik vi også for alvor sat gang i udviklingen af ”Destination Sydfalster”, der er strækningen fra Stubbekøbing over Gedser til Hasselø. Vi modtog 10,6 mio. kr. fra Erhvervsfremmestyrelsen, som skal anvendes til at blive klar til at tage imod borgere og gæster i Gedser og på Gedser Lystbådehavn de kommende år. Vi arbejder sammen med erhverv, turisme, foreninger, private, fonde og mange andre for alene kan vi ikke noget, men som I ved kan vi ret meget, når vi går sammen.
Kulturnatten, Foreningernes Dag, Madens Folkemøde, Sakskøbing Byrum, Projekt 4850 i Stubbekøbing og mange, mange andre er eksempler på dette, og vi ser tilbage på et år, hvor alle disse projekter har givet os store oplevelser og sammenhold i hele kommunen.
I det nye år arbejder vi på at lave en ny kultur- og idrætspolitik, som kan rumme alt, det vi gør og alt det, vi gerne vil her i Guldborgsund. Og vi glæder os til at gøre det sammen med jer.
Vi holder julelukket d. 23. december - 1. januar 2024, og vi glæder os til at tage fat på arbejdet og samarbejdet igen i det nye år.
Rigtig glædelig jul og en stor tak for indsatsen i det gamle år.
Med venlig hilsen
Medarbejderne i Landdistrikter, Kultur & Fritid
Alex, Johan, Jakob, Emil, Malene, Anna, Julie D., Diana, Sheila, Laurids, Stine, Tanja, Helle, Julie F., Simon, Sølve, Søren, Kennet, Katha, Trine og Lene Rikke.
Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem
Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.
Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.
Årlig godkendelse af børneattesterklæring
HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN
Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.
Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen.
Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.
Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”
Registrering af lokaleoplysninger for 2025
Aftenskoler skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om aftenskolens egne eller lejede lokaler.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.
Ansøgninger om undervisnings- og lokaletilskud for 2025
Undervisningstilskud vedr. 2025 .
- Fordelingen af tilskudsmidlerne tager udgangspunkt i lønafregningen for det seneste afsluttede kalenderår. I særlige tilfælde kan der ydes tilskud på baggrund af et højere forventet budgetteret timetal (regulering i tilskuddet, eksempelvis ved at en initiativtager er i kraftig vækst eller ved en opdeling eller sammenlægning af initiativtagere).
Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.
- Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
- Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes.
- Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
- Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.
HUSK!
Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024
Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for
- Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år.
- Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler
Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.
HUSK!
Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024
I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.
Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.
Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?
- Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning.
- Dokumentet udskrives.
- Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
- Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
- Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen
Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.
Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.
CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse
Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.
Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.
Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.
Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)
Lukket mellem jul og nytår
Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025.
Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.
På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.
Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem
Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.
Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.
Årlig godkendelse af børneattesterklæring
HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN
Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.
Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen.
Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.
Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”
Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025
Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.
Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)
Registrering af lokaleoplysninger for 2025
Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.
Løbende indberetning af aktiviteter i Zakabo
Rideklubber i Guldborgsund Kommune får tilskud efter DAT, Den Almene Tilskudsmodel, hvor klubbens aktiviteter løbende skal oprettes og registreres i foreningssystemet Zakabo.
CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse
Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.
Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.
Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.
Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)
Lukket mellem jul og nytår
Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025.
Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.
På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.
Opdatering af kontaktperson og bestyrelsesmedlem
Husk løbende at opdatere bestyrelsesmedlemmernes og kontaktpersonens kontaktpersonoplysninger og, i Tilskuds- og foreningsportalen. Nyhedsbreve, tilsagnsskrivelser m.m. udsendes kun til foreningens kontaktperson, så det er især vigtigt, at kontaktpersonens mailadresse er korrekt.
Opdateringen skal foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunkterne ”Bestyrelse” og ”Kontaktperson”.
Årlig godkendelse af børneattesterklæring
HUSK FORNYELSE AF BØRNEATTESTERKLÆRINGEN
Alle foreninger skal, uanset om man har medlemmer under 15 år eller ej, godkende børneattesterklæringen, og dermed, på tro og love tilkendegive, at man har læst, forstået, og vil overholde den til enhver tid gældende lovgivning på området.
Børneattesterklæringen kan godkendes året rundt og gælder for ét år ad gangen.
Selve indhentelse af børneattesterne er et anliggende mellem foreningen og politiet, og børneattesterne må ikke fremsendes til Guldborgsund Kommune.
Godkendelsen foretages i Tilskuds- og foreningsportalen under menupunktet ”Godkend børneattesterklæringen”
Registrering af medlemstal pr. 1. januar 2025
Da din forening er godkendt som folkeoplysende forening under Folkeoplysningslovens regler, skal du hvert år indberette medlemstallene for mænd/drenge og kvinder/piger samt gennemsnitligt kontingent pr. medlem, opdelt i de aldersgrupper der fremgår af portalen. Derudover skal kontingentbetalende medlemmer over 25 år, der samtidig er træner/leder/instruktør for foreningens medlemmer under 25 år, indberettes. Indberetningen skal med medlemstallene pr. 1. januar 2025.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Medlemsoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2025.
Automatisk overførsel af medlemstal fra CFR-registret
Hvis din forening indberetter medlemstal til CFR-registreret, er det muligt at få medlemstallene automatisk overført til Tilskuds- og foreningsporetalen.
Se hvordan på denne video (åbner i nyt vindue)
Registrering af lokaleoplysninger for 2025
Foreninger som er godkendte folkeoplysende foreninger, skal årligt indberette eller godkende allerede indberettede oplysninger om foreningens egne eller lejede lokaler, samt oplysninger om, hvilke kommunale lokaler og andre faciliteter, som foreningen gør brug af.
Indberetningen foretages under menupunktet ”Lokaleoplysninger” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 16. februar 2024.
Ansøgninger om aktivitets- og lokaletilskud for 2025
Hvis din forening er en godkendt folkeoplysende forening, og tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde for medlemmer under 25 år, er det nu tid til at søge om:
Aktivitetstilskud vedr. 2025 (Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år).
- Der ansøges om tilskud til aktivitetstimer ud fra det aktivitetsniveau, som foreningen forventer i 2025.
Lokaletilskud vedr. egne eller lejede lokaler vedr. 2025.
- Der kan kun ansøges om tilskud til forhåndsgodkendte lokaler.
- Øgede aktiviteter der medfører stigende lokaleudgifter skal forhåndsgodkendes.
- Lokalerne skal være registreret i Tilskuds- og foreningsportalen. (Se ovenfor)
- Der skal ansøges ud fra det forventede udgiftsniveau i 2025.
HUSK!
Alle ansøgninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Ansøgninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Afregning af aktivitetstilskud og lokaletilskud modtaget i 2024
Har din foreningen modtaget et af nedenstående tilskud i 2024, er det tid til at foretage afregning for
- Tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år.
- Lokaletilskud til egne eller lejede lokaler
Dette foretages under menupunktet ”Aktivitetstilskud” og ”Afregning” eller ”Lokaletilskud” og ”Afregning” i Tilskuds- og foreningsportalen senest d. 31. marts 2025.
HUSK!
Alle afregninger skal foretages gennem Tilskuds- og foreningsportalen.
Afregninger modtaget på anden vis, betragtes ikke som værende indsendt.
Indsendelse af underskrevet tilskudsregnskab vedr. 2024
I henhold til Folkeoplysningsloven skal der foreligge underskrift af den samlede bestyrelse på indsendte afregninger af lokaletilskud og aktivitetstilskud for, at afregningen kan endeligt godkendes.
Fristen for indberetning af det underskrevne dokument er d. 31. august 2025.
Hvordan indberettes underskrevne dokumenter?
- Foreningens kontaktperson modtager en e-mail med en PDF-fil af den pågældende afregning.
- Dokumentet udskrives.
- Dokumentet skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
- Dokumentet scannes ind og gemmes som PDF-fil.
- Dokumentet uploades under den pågældende indberetning i Tilskuds- og foreningsportalen
Afregningen betragtes først som værende udført korrekt, når det underskrevne dokument er uploadet under den pågældende afregning i Tilskuds- og foreningsportalen.
Giver upload af PDF-filen problemer, kan det underskrevne regnskab sendes på mail til jakn@guldborgsund.dk eller aljr@guldborgsund.dk.
CVR-nummer, NemKonto og Digital postkasse
Som forening i Guldborgsund Kommune er det vigtigt at I har et aktivt CVR-nummer hvortil der er knyttet en NemKonto og har adgang til foreningens digitale postkasse.
Guldborgsund Kommune udbetaler eventuelle tilskud til foreningens NemKonto via CVR-nummeret, så sørg for at begge dele er oprettet korrekt. – Kontakt evt. din bank.
Opkrævninger for gebyrer, for meget udbetalt tilskud m.m. fremsendes kun til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nr. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt løbende at holde øje med posten i den.
Læs mere om CVR-numre her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om NemKonto her (åbner i nyt vindue)
Læs mere om Digital Postkasse her (åbner i nyt vindue)
Lukket mellem jul og nytår
Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025.
Bemandingen er desuden begrænset fra torsdag d. 2. januar 2025 til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie eller afspadsering i disse dage.
På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur og Fritidsafdelingen, vil vi ønske alle en god jul og et godt nyt år, samt takke for samarbejdet i 2024.
Holder foreningen juleferie - så husk at afmelde bookede tider
Holder jeres forening ferie mellem jul og nytår?
Hvis den gør, så er det en god ide at få afbooket jeres tider i haller, sale og kunstgræsbaner m.m.
Dels for at undgå at blive opkrævet gebyr for tider I ikke anvender, men også for at faciliteterne ikke står unødigt åbne. Find hjælp til afbooking af tider i hjælpevideoen på linket her (åbner i nyt vindue)
Ved spørgsmål kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på booking1@guldborgsund.dk eller 5473 1666.
Årsskifterul i Tilskuds- og Foreningsportalen
I forbindelse med årsskifterul i Tilskuds- og Foreningsportalen, er der flere obligatoriske oplysninger, der bliver nulstillet, og som foreningen skal indgive på ny. Flere af oplysningerne er kriterier der skal være opfyldt, før foreningen kan låne kommunale lokaler, søge om tilskud og puljer.
Ved log ind i Tilskuds- og Foreningsportalen, vil man som udgangspunkt blive oplyst om hvilke krav der mangler at blive opfyldt.
Det vil typisk være nedenstående krav der mangler at blive opdateret:
- Medlemsoplysninger
- Lokaleoplysninger
- Børneattesterklæring (er gyldig 1 år frem)
Foreningen skal desuden altid huske at holde informationer om Bestyrelse opdateret i Tilskuds- og Foreningsportalen, med oplysninger på de personer der sidder i bestyrelsen.
OBS!
Tilskuds- og Foreningsportalen er lukket i perioden 20. december 2024 kl. 12.00 til 6. januar 2025 kl 12.00 pga. årsskifte og opdatering!
Ved spørgsmål kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på 5473 1665.
Booking af kommunale lokaler efter 31. december 2024
Alle foreninger vil opleve, at de er spærret i bookingsystemet pr. 1. januar 2025, indtil man har opfyldt de relevante krav for den pågældende forening i Tilskuds- og Foreningsportalen.
Når kravene er opfyldt i Tilskuds- og Foreningsportalen, vil der dagen efter være adgang til bookingsystemet. Ved udfordringer med adgang til bookingportalen, eller manglende adgang til bestemte faciliteter, kontakt Landdistrikter, Kultur & Fritid på booking1@guldborgsund.dk, med angivelse af forening og problemet. Eller ring på 5473 1666.
Nordea-fonden - Renoveringspuljen
Ny pulje på 75 mio. kr. til at puste nyt liv i jeres lokale mødesteder.
Nordea-fonden har netop åbnet en ny pulje på 75 mio. kr. Puljen hedder 'Renoveringspuljen', og skal være med til at sikre, at lokalsamfundene fortsat har fysiske rammer, der er moderne, tilgængelige og mere bæredygtige. Renoveringspuljen er målrettet projekter, som gennem renovering, energioptimering, reparation, istandsættelse og opgradering af faciliteter positive forandringer i lokale mødesteder.
'Vi ønsker at give de lokale samlingssteder en hjælpende hånd, så de kan stå stærkere og endnu mere bæredygtigt som fundament for fællesskaber og trivsel', siger Nordea-fondens adm. direktør, Henrik Lehmann Andersen.
Puljen kan søges frem til 31. marts 2025, og der kan søges fra 200.000 kr. op til 1 mio. kr.
Læs mere på dette link: Nordea-fonden - Renoveringspuljen (åbner i en ny fane)
Prisfest 2024 - Husk at indstille medaljetagere
'Prisfest 2024' afholdes fredag den 21. februar 2025 på Nykøbing F. Teater.
For hædring af medaljetagere 2024, er indstillingsfristen Tirsdag d. 7. januar 2025.
- For medaljetagere - læs forudsætninger og indstil her (åbner i et nyt vindue)
Ved spørgsmål kontakt Søren Hyllegaard Pedersen, shp@guldborgsund.dk eller på 2518 0306
OBS på foreningens digitale postkasse
Har I adgang til foreningens digitale postkasse?
Først i det nye år udsendes der opkrævninger med gebyrer for brug af haller, sale, kunstgræsbaner og svømmetimer til foreningens digitale postkasse, der er tilknyttet foreningens CVR nummer. Det er derfor vigtigt at tjekke, at I har adgang til foreningens digitale postkasse, samt at holde ekstra øje med posten i den i januar måned.
Find hjælp til adgang til den digitale post her (åbner i et nyt vindue).
Lukket mellem jul og nytår
Landdistrikter, Kultur & Fritid holder lukket i perioden lørdag d. 21. december 2024 til og med onsdag d. 1. januar 2025.
Bemandingen er desuden begrænset fra fredag d. 20. december 2024, til og med fredag d. 3. januar 2025, da en del medarbejdere afholder ferie i disse dage.
På vegne af alle medarbejdere i Landdistrikter, Kultur & Fritid, ønsker vi alle en god jul og et godt nyt år, samt takker for samarbejdet i 2024.