Lejebolig - Få hjælp hvis du oplever problemer med dårlige boliger, skimmelsvamp og fugt

Bor du til leje, og oplever at din bolig er farlig eller usund at bo i, så kan du i nogle tilfælde få hjælp af kommunen.

Hvis du bor til leje og mener, at din bolig har skimmelsvamp, fugtproblemer, eller er i så dårlig stand, at man ikke bør bo i den, så kan du kontakte os for at få hjælp.

Så vil vi undersøge problemets omfang og vurdere, hvor farligt det er for din sundhed. Hvis vi vurderer, at en bolig er usund at bo i, bliver den erklæret "kondemneret," hvilket betyder, at den ikke kan udlejes igen, før den er blevet renoveret. Hvis det er meget alvorligt, kan vi finde en anden bolig til dig. Det sker sammen med dig.

Hvis du lejer boligen, kan du kontakte os og gratis få problemet undersøgt, men du bør altid forsøge at gå direkte til din udlejer først.

Hvis du er udlejer og ønsker at vide, om der er sundhedsproblemer i din udlejningsbolig, kan du også kontakte os, og vi undersøger din udlejningsbolig gratis.

Hvis du er nabo, pårørende eller har andre bekymringer om dårlige boliger eller boligforhold, er du også velkommen til at kontakte os.

Alle sager forsøges at blive løst gennem dialog. Vær opmærksom på at vores boligkoordinator ikke kan tage stilling til juridiske tvister mellem lejere og udlejere for eksempel uenigheder om husleje.

• Luft ud flere gange om dagen.
    • Luft ud i 8-10 min. med gennemtræk. På denne måde nedbringes luftfugtigheden bedst muligt i din bolig.
    • Undgå at tørre tøj indendørs.
    • Benyt de ventilationsmuligheder der er i din bolig. Emhætte, ventilation på badeværelse, ventiler og andet.
    • Sikre en god og jævn varme i din bolig.
    • Have en tilstrækkelig høj rengøringsstandard.
    • Undgå at have for mange møbler og effekter op ad kolde ydervægge.
    • Hav lukket dør når du bader
    • Sikre at klimaskærmen er i orden.
    • Udbedre evt. kuldebroer.
    • Sikre at lejer kan opvarme lejemålet godt, jævnt og tilstrækkeligt. Det kan være svært for mange lejere at opvarme sin bolig med gamle el-paneler der er dyre i brug, samt med olie fyr. Det er tilrådeligt med opvarmningsformer der ikke er så dyre for lejeren.
    • Sørge for at der er ventilation i køkken og bad.
    • Sikre at boligen er tilstrækkeligt isoleret.
    • Sikre at der er god mulighed for at tørre tøj i forbindelse med lejemålet.

Sikre at der er tilstrækkelig og effektiv bortledning af regnvand fra lejemålet.

Læs mere om at bo til leje

Huslejenævn

Huslejenævnet er et tvistnævn, som træffer afgørelse i sager, hvor lejere og udlejere i private udlejningsejendomme, herunder udlejede andelsboliger, ejerlejligheder, enkeltværelser samt blandede beboelses- og erhvervslejemål er uenige.

Låne- og tilskudsmuligheder

Her får du information om muligheder for lån og tilskud, når du skal flytte, bo eller bygge

Almennyttige boliger

Hvis du leder efter en lejebolig er der gode muligheder i de forskellige almennyttige boligselskaber i Guldborgsund Kommune.

Udlejning af ny bolig? Husk at tjekke, om du skal anmelde det til os

Du skal anmelde det til os, inden du udlejer en bolig, hvis bygningen er mere end 40 år gammel og ikke har været udlejet de seneste 6 måneder.

Center for Teknik & Miljø

Kondemnering

Parkvej 37
    4800 Nykøbing F